Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Lanceringer

Juri Markkula x Nordiska GallerietJuri Markkula x Nordiska Galleriet

5/27/2021

Juri Markkula x Nordiska Galleriet

Efter endt militærtjeneste i Finland var han egentlig på vej til Barbados, men livet ville det anderledes, og han endte i Stockholm, hvor han stiftede familie. Og selvom han havde tegnet lidt, da han var yngre, var der ingen planer om at studere kunst. Så - i gymnasietiden - lavede han tegneserier, som han udgav i fanzines. Og han siger selv, at man kan se spor af det i hans kunst i dag, tegneserien er fulgt med og er blevet den ofte tilbagevendende firkant i hans arbejde.

Juri Markkula er født i 1970 i Turku, Finland, men har boet og arbejdet på Gotland i lang tid. Med sin teknik og sit udtryk kombinerer han kunst og avanceret teknologi på sin egen unikke måde, så komponenterne interagerer og forstærker hinanden. Med mange succesfulde og anerkendte udstillinger rundt om i verden og store værker til offentlige miljøer samarbejder han nu med Nordiska Galleriet. I en fusion af kunst og møbeldesign har han anvendt sin teknik på Hays' Palissade-serie. Green to Lilac er syv unikke objekter skabt eksklusivt til Nordiska Galleriet.

Hvad er kunst for dig?
- Barren er sat ved "et mirakel", men egentlig ville jeg inkludere al menneskelig aktivitet i begrebet. Alt, hvad der involverer et dybtgående forsøg på kommunikation gennem forskellige medier. Præcis hvad man kommunikerer, eller med hvem, er mindre vigtigt.

Hvordan vil du beskrive din kunst?
- Måske er mine værker fysiske ting, der forsøger at være i et andet rum, end der hvor de er placeret.

Editorial Splash 1 - Ett konstverk som är en möbel som är ett konstverk

Det er en tilgang, som jeg er blevet ved med at udvikle, og i dag bruger jeg mange forskellige teknikker, som gør det muligt for mig at være tilskuer til selve "skabelsen". Og jeg nyder at stå ved siden af, eller foran, og se, hvordan resultatet bliver skabt.

Hvor vigtig er kunsten for menneskeheden?
- Kunst, musik, litteratur og andre udtryksformer er en konsekvens af vores evne til at kommunikere. Det er så integreret i vores væsen, at det er umuligt at forestille sig et liv uden elementer af kunstnerisk udtryk. Så kan det laves og bruges af nødvendighed eller for fornøjelsens skyld, både af den udøvende og beskueren.

Editorial Splash 2 - Ett konstverk som är en möbel som är ett konstverk

Hvordan ser du den måde, vi nærmer os kunst på? Kan folk nogle gange føle en frygt for ikke at forstå eller vide nok?
- Jeg tror, at interessen for kunst udløses af en pludselig impuls, en konkret oplevelse. Du ser noget, som du reagerer på, måske fordi det tiltrækker dig på en eller anden måde. Så bliver forholdet dybere, jo mere man beskæftiger sig med det. Ting som frygt og andre negative følelser, eller unødig respekt for kunst, kommer bare i vejen for indtryk, tanker og hele oplevelsen. Der er ikke noget rigtigt eller forkert i din oplevelse af et kunstværk, men der kan være flere lag at opdage.

Editorial Splash 3 - Ett konstverk som är en möbel som är ett konstverk

Du har dit eget udtryk og også din egen teknik - hvordan og fra hvad er det opstået?
- Under mine studier malede jeg meget med pensler, oliefarver og andre traditionelle metoder og materialer. På det tidspunkt fantaserede jeg om en "malemaskine", noget som jeg kunne kontrollere og få til at udføre forskellige trin i maleprocessen. Jeg følte, at det ville være meget nemmere, og også hurtigere og mere bekvemt at opnå resultater, hvis jeg kunne producere et nyt farvefelt eller ændre en nuance ved at trykke på en knap. Det var de første ideer til "malemaskiner", som jeg realiserede og viste på min afsluttende udstilling. Det er en tilgang, som jeg er fortsat med at udvikle, og i dag bruger jeg en masse forskellige teknikker, som gør det muligt for mig at være tilskuer til selve "fremstillingen". Og jeg nyder at stå ved siden af, eller foran, og se, hvordan resultatet bliver til.

Editorial Splash 4 - Ett konstverk som är en möbel som är ett konstverk

Hvad inspirerer dig? Både til de aktuelle værker, du har skabt for Nordiska Galleriet, og til din kreativitet i almindelighed.
- Jeg bliver ofte inspireret af oplevelsen af noget, der virker meget virkeligt. Noget, der formår at bryde igennem den vante måde at se på, som man normalt befinder sig i. Ofte kan det være udløst af en digital virkelighed eller forskellige materialer, der synes at befinde sig et andet sted eller i et andet lys end omgivelserne. Jeg fik ideen til udtrykket på Palissade for mange år siden, da jeg så en bil malet med farveskiftende pigmenter. Da den kørte forbi mig, så den ud til at bevæge sig på en helt anden måde end de andre biler, den skilte sig ud og så ud til at svæve i en anden dimension. Jeg var nødt til at følge efter den, indtil den stoppede, og finde ud af, hvad der gjorde den anderledes end alle de andre biler på vejen.

Hvordan adskiller det sig fra at skabe noget fra bunden, når du anvender din kunst på en brugsgenstand, et møbel som Palissade?
- For mig fødes ideer ofte langsomt, så det er rart at kunne genbruge dem i forskellige former og anvende dem på en måde, som jeg ikke plejer at gøre. Jeg synes også, at resultatet var overraskende positivt.

Editorial Splash 5 - Ett konstverk som är en möbel som är ett konstverk

Hvordan håber du, at disse unikke objekter vil blive placeret, brugt og leve videre med deres ejere og deres hjem?
- Mit fokus er på selve "forløsningen", og jeg tænker meget sjældent på tingenes fremtid. Det er selvfølgelig helt op til den enkelte, hvad de gør med deres eksemplar, men det er sjovt, at de faktisk fungerer både som objekt og møbel.

Hvad bliver det næste?
- Jeg har et par igangværende projekter i atelieret, og til sommer er jeg i gang med at skitsere en udsmykning til et udendørs miljø på næsten 3000 kvadratmeter. Til efteråret venter et sjovt projekt sammen med nogle skønne kolleger og en japansk mester i foldeskærme. Det bliver både en workshop og en udstilling.

Juri Markkulas kunstværker kan ses på en udstilling i butikken på Nybrogatan. Salget foregår efter interessetilmelding og først til mølle-princippet.

Lignende artikler

Hero | Vi välkomnar NINE

Vi byder velkommen til NINE

NINE samler nye og etablerede europæiske talenter for at skabe både selvsikre og raffinerede designs til moderne miljøer.

Til artikel

5/6/2024

Conrete kol intro alt2

Fra konkret stolekunst til brændt fyrretræ

Som eksklusiv forhandler præsenterer Nordiska Galleriet en limited edition-model designet af Jonas Bohlin for Källemo. Concrete KOL er en ny udgave af hans stoledebut fra 1981 og udkommer kun i 100 eksemplarer.

Til artikel

5/24/2022

Från 1957 och in I framtiden

Fra 1957 og ind i fremtiden

Nogle ældes med værdighed, andre tager skridtet videre og forfines med årene. Som en vellagret årgangsvin eller et unikt formet designobjekt. Arne Jacobsens Grand Prix er et fremragende eksempel på det sidste.

Til artikel

9/20/2021

Ett golv på en pall

Et gulv på en palle

Nordiska Galleriet lancerer nu en begrænset udgave af Arteks tidløst populære designikon Stool 60 for at fejre et langt og solidt samarbejde, der strækker sig over årtier.

Til artikel

11/3/2021