Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Generelle betingelser for forbrugere og erhvervskunder (e-handel)

Når du handler hos os på Nordiska Galleriet (defineret nedenfor), accepterer du vores generelle vilkår og betingelser for køb ("Generelle vilkår og betingelser"). Det er derfor vigtigt, at du omhyggeligt læser disse vilkår og betingelser, før du foretager dit køb. I det følgende afsnit finder du information om, hvad der gælder, når du som forbruger handler på vores hjemmeside www.no-ga.com/dk eller genom vårt Service Team. Du som kund är givetvis det viktigaste vi har och vi vill därför göra våra villkor så förmånliga för dig som möjligt. Exempelvis tillämpar vi prismatchning på hela svårt sortiment.

Bemærk venligst, at betingelserne kan variere, afhængigt af om du er forbruger eller erhvervskunde.

Generelle betingelser

Denne hjemmeside leveres af AB Nordiska Galleriet ("Nordiska Galleriet"). Udtrykkene "vi, vores, vores, os" henviser til Nordiska Galleriet.

Disse generelle vilkår og betingelser gælder, når du som kunde køber fra et selskab inden for Nordiska Galleriet Group (se mere under overskriften Company Information) på www.no-ga.com/dk eller afgiver en bestilling via vores serviceteam.

For at afgive en ordre på www.no-ga.com/dk eller gennem vores serviceteam, skal du være mindst 18 år gammel.

Når du afgiver din ordre, accepterer du vores generelle betingelser og bekræfter, at de oplysninger, du har givet om dig selv, er gyldige.

Hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp til bestillingen, er du altid velkommen til at kontakte serviceteamet via e-mail: [email protected] eller via telefon: 32 26 84 00.


Oplysninger om virksomheden

Nordiska Galleriet AB

Nybrogatan 11
114 39 Stockholm
Organisationsnummer: 556032-3189

Købsaftale

Der indgås en købsaftale mellem dig som kunde (forbruger eller erhvervskunde) og Nordiska Galleriet (erhvervsdrivende), når du har betalt for ordren ved kassen på vores hjemmeside. Du vil derefter modtage en ordrebekræftelse via e-mail.


Priser

Alle priser er angivet i danske kroner inklusive dansk moms for privatpersoner. Momssatsen kan variere mellem forskellige produktgrupper, men er normalt 25%. Eventuelle forsendelsesomkostninger vil blive tilføjet afhængigt af den forsendelsesmulighed, du vælger, når du afgiver din ordre. Se mere under overskriften "Forsendelse og levering" nedenfor.

Andre ekstra gebyrer, der er besluttet af myndighederne, såsom told, betales altid af dig som kunde.

Hvis du er erhvervskunde og har modtaget et tilbud fra Nordiska Galleriet, er tilbuddet gyldigt i 30 dage, medmindre andet er angivet.

Reservationer

Vi tager forbehold for eventuelle trykfejl i pris- og produktoplysninger eller i anden kommunikation. Vi forbeholder os ret til løbende at ændre oplysninger og priser på alle varer i vores sortiment og til efterfølgende at korrigere forkerte prisangivelser uden forudgående varsel. Vi forbeholder os ret til at foretage prisjusteringer, ophørsudsalg, lagerforskelle, tekniske problemer, ændringer i tekniske specifikationer og eventuelle trykfejl på vores hjemmeside eller i vores annoncer. Vi forbeholder os ret til at annullere fejlagtige ordrer i tilfælde af åbenlyse fejl. Alle kampagner gælder, så længe lager haves, medmindre andet er angivet i beskrivelsen.

Da forskellige skærme og skærmindstillinger kan påvirke farvegengivelsen, kan vi ikke garantere, at prøver og billeder på vores hjemmeside afspejler produktets nøjagtige udseende og følelse. Farvegengivelsen kan variere mellem billede og virkelighed, og for prøver kan kun prøven være vejledende. Prøver af naturmaterialer og især marmorerede sten kan variere mere eller mindre mellem forskellige stykker materiale.


Prismatch

At tilbyde design til den rigtige pris er en vigtig del af vores filosofi, og derfor tilbyder vi fuld prismatchning. Processen er enkel - hvis du finder et produkt, vi har på lager, til en lavere pris hos en anden forhandler, der også har det på lager, matcher vi prisen, forudsat at produktet er i ny stand. Prismatchningen dækker alle forhandlere i Norden. En forudsætning er, at varen skal være ægte, ny, ikke en del af en midlertidig kampagne, og at du kan fremvise tilstrækkelig dokumentation (se eksempel nedenfor). Vi skal også kunne verificere, at varen har præcis samme design, materiale og størrelse etc. Den skal også være solgt gennem en autoriseret forhandler. Bemærk venligst, at prisen inkluderer en tilsvarende forsendelsesmulighed.

Et gyldigt grundlag er f.eks. et aktuelt tilbud eller et direkte link til en anden forhandlers hjemmeside, hvor den lavere pris er tydeligt angivet. Hvis du har modtaget et tilbud via e-mail, gælder det ikke at klippe og klistre i e-mailen; den originale e-mail skal videresendes til os. Prismatch omfatter ikke tidligere/udløbne kampagner. Vi forbeholder os ret til at afvise en anmodning om prismatch, hvis vi ikke kan verificere prisen.

Husk at kontakte os angående brug af prismatch, før du foretager et køb, da prismatch ikke gælder for ordrer, der allerede er afgivet.

For at matche prisen kan du enten kontakte vores kundeservice.

Kundeservice

Åbningstider

Man-Fre: 8:00 - 17:00

Eller udfyld vores formular til prismatch.

Betaling

Forbrugere

Når du bestiller på vores hjemmeside, kan du vælge at betale direkte med kort (Visa/Mastercard/American Express) eller via Klarna via direkte betaling, faktura (14 dage) eller afdragsbetaling. Ved betaling via Klarna henvises til deres vilkår og betingelser, som du kan finde på https://www.klarna.com/dk/vilkar/.

Når du bestiller via vores serviceteam på telefon eller e-mail, kan du vælge at betale ved at komme ind og betale med kort i en af vores fysiske butikker eller via Klarna på faktura (14 dage), afbetaling eller direkte betaling.

En ordrebekræftelse vil blive sendt til dig af din sælger via e-mail. Ordrebekræftelsen er dit købsbevis, som du kan få brug for at fremvise ved levering af dine varer eller i tilfælde af en reklamation. Den endelige betaling af ordren skal ske før levering. Du kan også betale det fulde beløb på én gang. Betaling kan ske enten i en af vores fysiske butikker eller via de betalingsmuligheder, vi tilbyder på vores hjemmeside.

Erhvervskunder

For erhvervskunder tilbyder vi følgende betalingsmuligheder.

Forudfakturering: 100% af ordrebeløbet skal være os i hænde, før vi køber ordren eller afsender lageret.

Forudbetaling med forudfaktura: 50% af ordrebeløbet skal være os i hænde, før vi køber varerne på bestilling eller sender lageret, og de resterende 50% af ordrebeløbet skal være os i hænde senest før levering.

Faktura: Fakturaen sendes ud sammen med leveringen af varerne. Den normale betalingsfrist er 15 dage fra fakturadato. Hvis leverancen er opdelt i flere rater, skal betaling ske a conto i forhold til de leverede varer. Hvis der er usikkerhed om fakturabeløbet for de leverede varer, skal 90% af ordrebeløbet i stedet betales inden for 15 dage efter den første rate.

Erhvervskundens betalingsansvar i henhold til disse vilkår og betingelser kan ikke overdrages uden Nordiska Galleriet skriftlige samtykke. Nordiska Galleriet er berettiget til at kræve forudbetaling, afkorte betalingsfristen eller kræve øjeblikkelig betaling for hele restkravet, såfremt dette er begrundet i ændringer i købers betalingsevne. Sælger er berettiget til at tilbageholde sikkerheden, indtil køber har betalt den endelige betaling. Hvis leveringen forsinkes som følge heraf, forlænges den aftalte leveringstid tilsvarende. Umiddelbart efter at sælger har modtaget den endelige betaling, skal sikkerheden returneres til køber.


Orderbekræftelse

Når du har afgivet en ordre, sender vi en ordrebekræftelse til den e-mailadresse, du angav på købstidspunktet, som bekræfter, at vi har modtaget din ordre. Denne ordrebekræftelse fungerer også som din kvittering, og vi anbefaler, at du gemmer bekræftelsen, da du kan få brug for den, hvis du får brug for at kontakte vores serviceteam. Vi forbeholder os ret til at ændre din ordre inden for en (1) arbejdsdag efter modtagelse af ordrebekræftelsen. Eventuelle ændringer kan medføre ekstra omkostninger.


Leveringstider

I højsæsoner kan leveringstiden for vores produkter være længere. Leveringstiderne kan også variere i løbet af året og variere mellem forskellige produkter og mærker. I perioder med højt tryk på fabrikkerne er leveringstiderne ofte længere end normalt. Sommer- og juleperioder kan også påvirke leveringstiderne, da nogle fabrikker er lukket i perioder. Vi kan derfor aldrig garantere leveringstider, da leveringstider generelt er uden for vores kontrol.

For kundetilpassede varer (varer, som vi ikke selv lagerfører) er leveringstiden normalt længere end normalt. De leveringstider, vi kommunikerer på vores hjemmeside, er estimater fra vores leverandører og kan derfor ændres. Det skyldes, at specialfremstillede varer kun fremstilles, når de er bestilt og baseret på eventuelle specifikke ønsker, du måtte have (f.eks. et valgt stof til en sofa eller lignende). Det er først, når vores leverandørers fabrikker har modtaget din ordre, at de kan vende tilbage til os med en omtrentlig leveringstid. Vi vil løbende opdatere dig om eventuelle ændringer i leveringstiden for din ordre. Hvis du ønsker at ændre din eksisterende ordre (hvis det er muligt), kan det også påvirke leveringstiden. Når din ordre er gennemført og bekræftet af vores leverandør, kontakter vi dig vedrørende den anslåede leveringsuge for din ordre. Bemærk dog, at denne leveringsuge også kan ændre sig.

Vi forsøger så vidt muligt at levere din ordre sammen med dig og anvender "længste leveringstid-princippet", medmindre andet er aftalt. Det betyder, at hvis din ordre indeholder varer med forskellige leveringstider, starter vi med varen med den længste leveringstid og forsøger at styre leveringstiden for alle varer til vores lager i henhold til den. Levering finder sted, når alle varer i ordren er ankommet til vores lager. Hvis Nordiska Galleriet på din anmodning arrangerer delleverancer af din ordre, kan der opstå yderligere omkostninger (ud over det oprindelige tilbud). Nordiska Galleriet forbeholder sig ret til at opkræve dig for sådanne ekstra leverancer.

Vi forbeholder os ret til eventuelle forsinkelser i produktionen hos leverandører eller forsinkelser hos speditører. Det er omstændigheder, som vi ikke har indflydelse på. Vi bestræber os dog naturligvis altid på at sikre, at du som kunde modtager dine varer inden for det angivne estimerede interval.


Særlige bestemmelser for erhvervskunder

Forbehold for ejendomsret

Alle varer forbliver Nordiska Galleriet ejendom, indtil fuld betaling har fundet sted. I tilfælde af tilbagetagelse afgør Nordiska Galleriet, hvilke dele af leverancen der forbliver ubetalte. Køber forpligter sig til at holde varerne forsikret til fordel for ejeren.


Information om fortrydelsesret og returnering til forbrugerne

Bemærk venligst, at fortrydelsesretten i henhold til dette afsnit ikke gælder for erhvervskunder.

I henhold til fjernsalgsloven har du som forbruger ret til at annullere dit køb inden for 14 dage efter modtagelsen af dine varer. Vi tilbyder dog 100 dages fortrydelsesret fra leveringstidspunktet, når du handler på www.no-ga.com/dk Fortrydelsesretten gælder under forudsætning af, at dit produkt ikke er specialbestilt til dig, eller at du har taget produktet i brug/samlet det. Alle undtagelser fra fortrydelsesretten er anført under overskriften "Undtagelser fra fortrydelsesretten".

Hvis en vare ikke er bestillingsvare, er den altid omfattet af fortrydelsesretten.

For at fortrydelsesretten skal gælde, skal varen returneres i uforandret stand og i original emballage sammen med den emballage, den blev leveret i. Varen må ikke have været taget i brug. Det er derfor vigtigt, at du åbner din pakke forsigtigt, så du ikke beskadiger emballagen eller varen. Hvis varen er forseglet, skal forseglingen være ubrudt, og varen må ikke have været samlet. Hvis du ønsker at gøre brug af din fortrydelsesret, bedes du kontakte vores serviceteam, inden du returnerer en vare.

Hvis du har modtaget din levering med Nordiska Galleriet Delivery Plus, er det vigtigt, at du beholder emballagen, hvis du ønsker at returnere produktet, som ellers ikke er omfattet af fortrydelsesretten.

For mindre forsendelser, såsom detaljer og mindre bord- og væglamper eller lignende, hvor pakken vejer maks. 10 kg og/eller er maks. 150 cm lang på hver side, tilbyder vi gratis returnering gennem Postnord. Din vare skal selvfølgelig stadig være omfattet af fortrydelsesretten i henhold til vores generelle vilkår og betingelser. Hvis du ønsker at returnere en sådan mindre vare, bedes du kontakte vores serviceteam for at få en forudbetalt returseddel og følgeseddel sendt til dig via e-mail med instruktioner om, hvordan du returnerer varen. Du skal printe følgesedlen og lægge den i pakken sammen med varen, og retursedlen skal tapes fast uden på pakken. Derefter indleverer du returpakken hos din nærmeste Postnord-partner.

Returnering af mellemstore pakker, såsom en spisebordsstol, gulv- eller loftslampe eller lignende, hvor pakken vejer over 10 kg eller er over 150 cm lang på hver side, kan returneres via Postnord hjemmelevering eller Airmee (afhængigt af placering), returforsendelsen bestilles til samme adresse, som leveringen blev foretaget til. Hvis du ønsker at returnere en pakke, bedes du kontakte vores serviceteam for at få en returseddel og følgeseddel sendt til dig via e-mail sammen med yderligere instruktioner om, hvordan du bestiller afhentningen. Du printer følgesedlen ud og lægger den i pakken sammen med varen, og retursedlen skal tapes fast uden på pakken. Dit produkt skal selvfølgelig stadig være omfattet af fortrydelsesretten i henhold til vores vilkår og betingelser.

Du er ansvarlig for varerne, indtil vi har modtaget dem retur. Det er derfor vigtigt, at varerne ikke bliver beskadiget under forsendelsen. Pak derfor din pakke omhyggeligt. Du er ansvarlig for eventuelle skader under transporten, når varen sendes tilbage til os. Vi anbefaler at sende sporbare pakker for din egen sikkerheds skyld. Bemærk venligst, at returvarer skal sendes direkte til vores lager, ikke til et posthus. Kontakt dit nærmeste posthus for at få flere oplysninger. Hvis du har spørgsmål vedrørende annullering/returnering, bedes du kontakte vores serviceteam. Forsendelsesomkostninger og håndteringsgebyrer for returforsendelsen er dit ansvar som kunde, hvis du ikke har kontaktet os på forhånd for at få en forudbetalt returseddel.

Undtagelser fra fortrydelsesretten

Undtagelsen til fortrydelsesretten er, hvis din vare er en bestillingsvare, dvs. at den er specielt bestilt til dig og/eller produceret efter dine specifikke ønsker. Hvis din vare er defineret som "made-to-order", betyder det pr. definition, at den er tilpasset og produceret i henhold til din ordre. Alle varer, der betegnes som "made-to-order", er derfor ikke omfattet af fortrydelsesretten, medmindre andet er aftalt.

På leveringstidspunktet kan du som kunde naturligvis inspicere produktet for at fastslå dets tilstand og funktion, men hvis du har brugt eller samlet produktet og kasseret eller beskadiget den originale emballage, gælder fortrydelsesretten ikke. Det er derfor vigtigt, at du åbner din pakke forsigtigt, så du ikke beskadiger emballagen eller produktet. Hvis produktet er forseglet, skal forseglingen være ubrudt, og produktet må ikke have været samlet.

Fortrydelsesretten gælder kun for forbrugere, ikke for erhvervskunder.

Hvis du har spørgsmål vedrørende fortrydelse eller returnering, er du altid velkommen til at kontakte vores serviceteam.


TILBAGEBETALINGER

I tilfælde af et annulleret køb refunderer vi det samme beløb, som du som kunde betalte for varen minus eventuelle returomkostninger og eventuel prisreduktion. Vi tilbyder gratis returnering for små pakker og 395 kr for store eller uhåndterlige pakker. Gebyret trækkes automatisk fra din tilbagebetaling. Det kan tage op til 14 dage fra den dag, du returnerer din vare, til refusionen er foretaget. Nordiska Galleriet forbeholder sig ret til at vente med tilbagebetalingen, indtil vi har modtaget varen, eller du har kunnet bevise, at varen er blevet sendt tilbage til os. Tilbagebetalingen sker via samme betalingsmulighed, som blev anvendt ved købet, medmindre andet er aftalt.

Hvis det, når vi modtager varen retur, viser sig, at den er forringet i værdi, fordi du har taget den i brug eller håndteret den i videre omfang, end hvad der er nødvendigt for at fastslå dens egenskaber og den måde, den fungerer på, har vi ret til at fratrække dette i tilbagebetalingsbeløbet.

Hvis du har brugt faktura- eller afdragsbetaling via Klarna, er det vigtigt, at du betaler fakturaen for at undgå eventuelle rykkergebyrer. Beløbet refunderes, når vi har modtaget og registreret returneringen på vores onlinelager.

Forsendelse og levering

Leveringsmuligheder for forbrugere og erhvervskunder

De tilbudte forsendelsesmetoder varierer afhængigt af, hvor omfangsrig din ordre er, og hvor i Danmark du befinder dig. Større møbler kan blive leveret på en palle af den valgte speditør og håndteret som anden emballage af dig som kunde.

For levering inden for Danmark:

Levering med PostNord i dagtimerne til nærmeste grund/gadekærne, fragt ikke inkluderet. Levering sker til den adresse, der er angivet ved bestillingen. PostNord kontakter dig telefonisk for at aftale et leveringstidspunkt, når din ordre er klar til levering.

PostNord vælges også til små og mellemstore pakker med levering i hele Danmark, men vær opmærksom på, at de enkelte posthuse/pakkebokse kan have forskellige restriktioner på pakkestørrelser. Du kan også vælge at få din ordre leveret hjem til dig via Postnord Home Delivery. Hvis pakken er for stor til dit udleveringssted, opdateres leveringsmetoden automatisk til Postnord Hjemmelevering (dagtimerne).

Kontakt sker normalt via SMS. Husk at medbringe ID, når du henter din pakke.

Forsendelsesmetoder og -omkostninger varierer afhængigt af ordrens størrelse og leveringsadressen. Bemærk venligst, at ikke alle forsendelsesmetoder nødvendigvis er tilgængelige for netop din ordre. Vi tilbyder generelt følgende forsendelsesmuligheder:

  • levering inklusive transport, udpakning og montering,

  • levering inklusive afhentning og udpakning,

  • levering inklusive transport,

  • levering til specificeret adresse (ingen afhentning), og

  • afhentning på vores eksterne lager.

Ved projektleverancer anvendes fragtmuligheden "Fragt tilkommer", hvilket betyder, at fragten først faktureres ved den endelige levering af ordren.

Vi anbefaler levering med bæring og montering for at sikre, at produktet håndteres korrekt og ikke beskadiges. Ved montering og installation forpligter Nordiska Galleriet sig til at udføre dette professionelt på den adresse, der er angivet af køberen. Køber er dog forpligtet til at sikre følgende:

  • at adgangsveje er farbare, og at eventuelle forhindringer som f.eks. andre møbler er fjernet,

  • at eventuelle elevatorer er til rådighed,

  • at der er opbevarings- og udpakningsfaciliteter til rådighed,

  • at andet arbejde ikke forhindrer eller besværliggør installationen,

  • at lokalerne er rengjorte før levering og installation,

  • at Nordiska Galleriet har fri adgang til strøm og belysning i hele installationsperioden; og

  • at lokaler og lagerområder er forsvarligt aflåst i installationsperioden, og at der er nøgler til rådighed.

Såfremt levering eller montering forhindres eller forsinkes, fordi køberen ikke har iagttaget ovenstående, er Nordiska Galleriet berettiget til at debitere køberen for de omkostninger, der påløber som følge heraf. Nordiska Galleriet er også berettiget til at debitere køberen for eventuelle ekstraomkostninger, der skyldes, at lokalernes udførelse afviger fra de leverede dokumenter på en sådan måde, at installations- og monteringsarbejdet vanskeliggøres eller fordyres.

Vi er ikke ansvarlige for skader på de leverede varer, hvis de er forårsaget af unormal fugtighed eller temperatursvingninger i købers lokaler. Hvis lokalernes udformning afviger fra de leverede dokumenter på en sådan måde, at installations- og monteringsarbejdet vanskeliggøres eller fordyres, er Nordiska Galleriet berettiget til at debitere køberen for eventuelle ekstraomkostninger. Indtrækning og tilslutning af el, vand, kloak eller lignende er ikke en del af vores forpligtelse. Vi installerer heller ikke lysarmaturer eller udfører elektriske installationer.

Hvis du anmoder om ændringer eller tilføjelser til aftalt eller allerede udført arbejde, skal omkostningerne aftales og bekræftes skriftligt, inden arbejdet påbegyndes. Køber er ansvarlig for tyveri og skader på stedet, som, uden at være forårsaget af sælger eller dennes personale, påvirker de leverede varer og værktøjer, der er beregnet til leveringen.

For levering uden for Danmark:

Vi kan levere til alle lande inden for EU. Forsendelsesomkostninger vil blive lagt til afhængigt af landet og betales af dig som kunde. Kontakt os for yderligere information, og for at vi kan hjælpe dig med at bestille.

For resten af verden gør vi vores yderste for at imødekomme dine leveringsønsker. Kontakt os venligst for yderligere oplysninger og bestilling.

Ved leveringer uden for Danmark tillægges forsendelsesomkostninger samt eventuelle import- og toldgebyrer. Disse betales altid af dig som kunde. Det er for tiden ikke muligt at få leveret til Grøndland eller Færørerne.


Ændring af leveringsadresse

For at ændre din adresse kræves Mobilt BankID. Når forsendelsen har forladt vores lager, har vi ikke mulighed for at opdatere leveringsadressen. Ved forsendelse med Postnord er det muligt at opdatere leveringsadressen mod et gebyr på 200 kr.

Erhvervskunder kan opdatere deres leveringsadresse, indtil varen har forladt vores lager. Kontakt os straks, hvis du ønsker at ændre leveringsadressen.


Kvittering af levering og uudgivede pakker

Du er som kunde ansvarlig for, at der er en modtager, som kan modtage, kvittere for og kontrollere leverancen på det aftalte leveringstidspunkt. Hvis personen ikke er tilgængelig til at modtage leveringen, medfører det omkostninger, som vi forbeholder os ret til at opkræve dig for. Disse omkostninger kan f.eks. opstå, hvis personen ikke var tilgængelig til at tage imod leveringen, ikke kunne nås på det angivne telefonnummer, gav forkerte oplysninger om navn, adresse eller kontaktoplysninger eller nægtede at tage imod leveringen uden gyldig grund. Et gebyr på mindst 690 kr, afhængigt af ordrens størrelse, vil blive lagt til leveringsgebyret.

Hvis en ordre, der er leveret til et afhentningssted, ikke afhentes, vil der også blive pålagt omkostninger. I tilfælde af levering til et afhentningssted forbliver forsendelsen i 14 dage hos postbuddet, før den sendes tilbage til vores lager. For uindløste pakker, der returneres til os, opkræver vi et gebyr på 200 kr, som trækkes direkte fra det beløb, der eventuelt skal refunderes. Hvis din vare ikke er omfattet af fortrydelsesretten eller ikke er godkendt til returnering af os, vil vi kontakte dig for et nyt leveringsforsøg.


Transportskader

Vi er ansvarlige for eventuelle skader, der opstår under transport eller levering til dig som kunde. Når du modtager din levering, er det dit ansvar at kontrollere pakken for skader, før du underskriver følgesedlen. Kontrollér altid din forsendelse omhyggeligt direkte på leveringstidspunktet. Undersøg den ydre og indre emballage og kartoner eller anden emballage, som varerne kom i. Hvis pakken eller dine varer er beskadiget, skal dette noteres direkte på følgesedlen og dokumenteres med billeder og tekst.

Ansvaret for varernes tilstand overgår til dig, når vi har leveret varerne til den leveringsadresse, du har angivet. Ved afhentningskøb, hvor du afhenter varerne på vores lager, overgår ansvaret for varerne til dig, når du afhenter dem.

Hvis du har modtaget en leverance, hvor emballagen eller varen er beskadiget, er det vigtigt, at du straks dokumenterer dette i tekst og billeder. Tag et billede af følgende: 1) yder- og inderemballage, 2) det medfølgende fragtbrev fra transportøren og 3) de varer, du har modtaget. Beskriv din sag og mail billederne til vores serviceteam på [email protected] for erhvervskunder, så snart du kan (inden for 24 timer). Dette vil hjælpe os med at håndtere din sag hurtigere. Opbevar den originale emballage, som produktet kom i. Produktet må ikke bruges indtil videre.

For erhvervskunder kan Nordiska Galleriet påtage sig at skaffe specialtransport (som ikke er Nordiska Galleriet normalt anvendte fragtfirma) for egen eller købers regning. Ved sådanne leverancer bærer køberen altid risikoen for transporten i henhold til det lejede transportfirmas betingelser. Hvis der er mistanke om skader, der opstår under en sådan transport, skal køberen straks og inden for den angivne tid underrette transportfirmaet. Eventuelle krav om erstatning for sådanne transportskader kan ikke rettes til Nordiska Galleriet, men kun til transportfirmaet.

Reklamationsret

Forbrugere

I henhold til forbrugerkøbeloven har du som kunde ret til at reklamere over mangler ved et produkt i op til 2 år fra den dato, du modtog produktet, hvis manglen er en fabrikationsfejl. Reklamationsretten gælder for oprindelige mangler, dvs. ikke mangler, der er opstået som følge af skødesløs håndtering, håndteringsfejl, slitage eller manglende overholdelse af plejeanvisninger.

En reklamation over en synlig mangel skal ske straks, når du opdager manglen, eller inden for rimelig tid. En reklamation foretaget inden for to måneder efter, at du har opdaget manglen, anses altid for at være foretaget inden for rimelig tid. Nordiska Galleriet er ikke ansvarlig for fejl i produktet, der er opstået som følge af skødesløs håndtering eller manglende overholdelse af plejeanvisninger. Emballage skal gemmes og dokumenteres. Hvis du ønsker at reklamere over et produkt, bedes du kontakte vores reklamationsafdeling. For at lette behandlingen af din sag beder vi dig sende kvitterings-/ordrenummer, dit navn og kontaktoplysninger, den pågældende vare, billeder af fejlen og en kort beskrivelse til e-mail: [email protected]

Erhvervskunder

Erhvervskunder har ret til at reklamere over mangler ved et produkt i op til 2 år fra datoen for modtagelsen af produktet.

Skulle en leveret vare vise sig at have en mangel, som Nordiska Galleriet er ansvarlig for, skal du straks, inden 6 dage, give os skriftlig besked. Hvis fejlen skyldes Nordiska Galleriet, vil vi efter eget valg afhjælpe fejlen enten ved at udbedre fejlen eller ombytte varen. Vi har ingen forpligtelse til at betale skadeserstatning eller på anden måde kompensere dig for omkostninger, der måtte opstå på grund af fejlen. Leverede varer må ikke returneres uden forudgående tilladelse fra Nordiska Galleriet.

Nordiska Galleriet er ikke ansvarlig for mangler, der er opstået som følge af skødesløs håndtering, håndteringsfejl, slitage, at plejeanvisninger ikke er blevet fulgt, eller hvis manglen er opstået på anden måde, som ikke skyldes Nordiska Galleriet.

Hvis du ønsker at klage over et produkt, bedes du kontakte os på [email protected]. For at lette behandlingen af din sag beder vi dig om at skrive ordrenummer, dit navn og kontaktoplysninger, hvilket produkt det drejer sig om, samt sende billeder af fejlen og en kort beskrivelse af sagen.


Naturmateriale

Mange af de produkter, vi sælger, er fremstillet af naturmaterialer som sten, træ, læder, metal osv. Naturmaterialer varierer ofte i udseende, størrelse og struktur fra produkt til produkt, hvilket er helt naturligt. Det omfatter knaster, årer, farvevariationer, teksturforskelle, marmorering, calcit, sandhuller, mærker og ar i naturlæder osv. Disse naturlige variationer er egenskaber, som designeren ofte har haft til hensigt at bevare eller på anden måde forbedre som en del af designet, og de udgør ikke en gyldig grund til reklamation.

For at naturmaterialer kan bevare en god kvalitet over tid, skal de plejeanvisninger, vi giver på købstidspunktet og på hjemmesiden, følges. I tilfælde af skader og slitage som følge af, at disse råd ikke følges, forbeholder Nordiska Galleriet sig ret til at afvise en reklamation.


Annullering af køb af bestilte varer

Hvis du ønsker at annullere en allerede gennemført bestilling af en bestillingsvare, vil vi naturligvis hjælpe dig med at annullere dit køb, så vidt vi kan. Kontakt os venligst så hurtigt som muligt, hvis du ønsker at annullere en ordre. Det skal ske inden for 24 timer efter bestillingen for at sikre, at vi ikke har haft tid til at videresende din specialordre til leverandøren. I enkelte undtagelsestilfælde kan det være muligt at annullere købet selv efter 24 timer, men kun under forudsætning af, at vi til gengæld kan annullere købet hos leverandøren, hvilket vi ikke kan garantere. Hvis det medfører omkostninger for os at annullere ordren, efter at produktet er blevet produceret, forbeholder vi os ret til at trække dette fra det refunderede beløb, f.eks. ved at tilbageholde hele eller dele af det indbetalte depositum.

Vi garanterer ikke leveringstider, men oplyser kun leverandørens omtrentlige leveringstider. Leveringstider varierer og er baseret på, hvor travlt der er på en leverandørs fabrik på et givet tidspunkt. Det faktum, at leveringen har taget længere tid end beregnet, er generelt ikke en acceptabel grund til at annullere et køb.

Force Majeure

Vi vil altid gøre alt, hvad der står i vores magt, for at sikre, at du som kunde får dit produkt leveret. Nordiska Galleriet kan dog ikke tage ansvar for forsinkelser, der skyldes ekstraordinære begivenheder eller omstændigheder, som ligger uden for vores kontrol, og som vi ikke med rimelighed kunne forudse eller overvinde uden betydelige økonomiske tab. Dette omfatter, men er ikke begrænset til, naturkatastrofer, strejker, krige, optøjer, blokader, indgreb fra offentlige myndigheder, brande, eksplosioner, boykot og andre force majeure-lignende omstændigheder, der påvirker forsinkelser hos leverandører og/eller levering.

Sikkerhed og tryghed

www.no-ga.com/dk er krypteret med Verisign 256-bit SSL-beskyttelse, som er synlig i URL-feltet, hvilket beskytter dig mod usikker håndtering af personlige data. Vi bruger Klarna til betaling og kreditkort. Når du handler hos os, bliver du overført til en krypteret sikker side, hvor betalingen foretages. Ingen kontooplysninger eller personlige data gemmes af os. Kortbetalinger er omfattet af sikkerhedsstandarden 3D-Secure, som er en sikkerhedsstandard udviklet af VISA og Mastercard for at sikre sikre betalinger over internettet.

Særlige vilkår og betingelser for køb af outlet-varer

Når du som kunde køber et outletprodukt, gælder der nogle særlige betingelser.

Outletvarer kan f.eks. være brugte, returvarer, defekte på forskellige måder, overskudslager eller udstillingsvarer. Prisen er kraftigt reduceret for at kompensere for varens tilstand. Mulige defekter kan f.eks. være, at varen er beskidt, ridset eller har andre mærker. Men varen kan stadig være i ny stand og leveres i uemballeret emballage. Alle outlet-varer sælges, som de er. Du har som kunde pligt til at undersøge produktet, og vi anbefaler derfor, at du kommer ind og ser produktet i vores butik eller på vores lager, hvis du har mulighed for det.

Vi har et begrænset antal af hver vare, og sortimentet varierer. Det er altid først til mølle. Vi tager forbehold for eventuelle slutsalg, lagerforskelle og tekniske fejl og forbeholder os ret til at rette op på dette efterfølgende.

Fortrydelsesret eller bytteret gælder ikke for outlet-varer købt i butik.

Tvister

Forbrugere

Ved tvister, som vi ikke har kunnet løse, anbefaler vi, at du kontakter Center for Klageløsning, www.naevneneshus.dk eller Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby. Du kan også gøre brug af en online tvistbilæggelsesløsning for klager, der er tilgængelig på EU-Kommissionens hjemmeside: https://ec.europa.eu/odr. For information om dine rettigheder som forbruger anbefaler vi, at du besøger Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside www.forbrug.dk.

Erhvervskunder

Tvister, der opstår i forbindelse med disse generelle vilkår og betingelser, skal afgøres endeligt ved voldgift administreret af Stockholms Handelskammers Voldgiftsinstitut ("SCC"). Voldgiftssædet skal være Gøteborg. Sproget i sagen skal være svensk. Svensk materiel ret skal gælde for disse generelle betingelser. Reglerne for forenklet voldgift skal finde anvendelse, medmindre SCC under hensyntagen til sagens kompleksitet, værdien af tvistens genstand og andre omstændigheder beslutter, at voldgiftsreglerne skal finde anvendelse. I sidstnævnte tilfælde skal SCC også beslutte, om voldgiftsretten skal bestå af en eller tre voldgiftsmænd. Parterne forpligter sig til, uden tidsbegrænsning, ikke at afsløre eksistensen eller indholdet af nogen voldgiftskendelse i henhold til denne aftale eller nogen oplysninger vedrørende forhandlinger, voldgift eller mægling i forbindelse hermed. Bestemmelserne i dette afsnit finder ikke anvendelse, medmindre andet er fastsat ved lov, anden vedtægt, bekendtgørelse, børsregler eller god skik på aktiemarkedet eller på anden måde er påkrævet for at håndhæve kendelsen.