Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Inspiration

Artificial chaos

3/15/2021

Artificial chaos

Aesops nyeste butik afspejler omgivelserne - det intense, neonlysende Shinjuku-distrikt i Tokyo, hvis smalle gyder inspirerede æstetikken i filmen Blade Runner - med nogle få materialevalg, samtidig med at den er en oase midt i det travle kvarter. Her mødes det kunstige og det naturlige i en kombination, der er lige så elegant som de produkter, de fremhæver.

Aesops nyeste butik ligger kun et stenkast fra verdens travleste togstation i Tokyo-bydelen Shinjuku og bygger på det koncept, der har kendetegnet alle fysiske Aesop-butikker i årenes løb: at smelte umærkeligt sammen med facaden og atmosfæren i det omkringliggende område. At blive en strømlinet del af gaden, kvarteret, byen. Æstetisk tiltalende, veldesignede overflader, der skaber en passende scene for produkterne. Samtidig bliver Aesops overflade en tiltrængt oase med sin generøse plads, der står i kontrast til de smalle, overfyldte gader i Shinjuku.

– "Fra et arkitektonisk synspunkt arbejder vi altid ud fra kriteriet om at bruge det, der allerede er på plads, og forsøger at flette os ind i gadens konstruktion og kerne," siger Aesops grundlægger Dennis Paphitis til Dezeen. "Vi ønsker ikke at skabe en følelse af, at vi trænger os på.

Editorial Splash 1 - Artificial chaos

Til det formål har Aesop hyret det Fukuoka-baserede arkitektfirma Case-Real, der blev grundlagt i 2000 og ledes af designeren Koichi Futatsumata. De beskriver deres vision for Shinjuku-butikken som "kunstigt kaos", et udtryk, der hentyder til den intense atmosfære i de turisttunge kvarterer omkring Shinjuku. Det tegner et billede af Shinjuku som "en jungle af bygninger, smalle gyder og glitrende neonskilte. En nostalgisk 80'er-atmosfære, men på samme tid meget menneskelig."

Case-Real ønskede at inkorporere de naturlige kvaliteter i Aesops produkter, og det sparsomme valg af materialer skaber en følelse af, at det naturlige møder det kunstige i en butiksoplevelse, der er lige så udsøgt som Aesops andre forretninger rundt om i verden.

Til Londons første Aesop-butik blev den britiske designer Ilse Crawford konsulteret, som sørgede for, at det originale parketgulv blev løftet, antikke møbler bragt ind og pejse restaureret. Til butikken i Rom blev instruktøren Luca Guadagnino og hans designfirma Studio Luca Guadagnino hyret. Guadagnino og Aesops europæiske manager Thomas Buisson gik rundt i Roms gader for at finde inspiration til indretningen. Religiøse motiver og Pasolinis film vejede tungt i udviklingen af den lille butik på Piazza di San Lorenzo i Lucina.

Editorial Splash 2 - Artificial chaos

Det australske hudplejemærke er blevet så synonymt med kvalitet, holdbarhed og godt design, at blot det at placere et af mærkets produkter på badeværelset øjeblikkeligt kan løfte en følelse af velvære, klasse og stil. De skinnende ravfarvede flasker, der udelukkende er fremstillet af genanvendelige materialer, udstråler en karakteristisk finesse og eksklusivitet, som verden har taget til sig. Ud over Aesops elskede Resurrection Aromatique Hand Wash omfatter serien Moroccan Neroli Post-Shave Lotion, Herbal Deodorant Roll-On og de utroligt populære Post-Poo Drops.

Selvom Aesop blev grundlagt i 1987, varede det indtil 2010'erne, før der for alvor kom gang i ekspansionen. De har nu 200 butikker verden over og fremstiller et af verdens mest genkendelige hudplejeprodukter, og det er der en god grund til. Deres helt veganske unisex-produkter er ikke kun dejlige at hvile øjnene på - Aesop går aldrig på kompromis med kvaliteten af sine ingredienser. De lægger stor vægt på og er stolte af kombinationen af naturlige og kunstige ingredienser, baseret på deres engagement i sikkerhed og kvalitet.

– Vi har altid fastholdt vores uafhængige, holistiske tilgang ved hjælp af streng videnskab, gennemtænkt og ansvarlig emballage og intelligent design. Alt dette for at levere produkter, der ikke kun er meget effektive, men også meget behagelige at bruge," siger Aesops CCO Suzanne Santos til CNN i et interview. Fokus har været på indholdet i flaskerne, snarere end overdrevent detaljerede præsentationer, kendisstøtte eller uærlige løfter. Uanset kundens alder eller køn ønsker vi at optimere hudens sundhed.

Editorial Splash 3 - Artificial chaos

Produkter i posten

Lignende artikler

Hero | Design icons – upptäck tidlösa soffor

Designikoner - opdag tidløse sofaer

Et designikon er ikke bare et smukt møbel - det repræsenterer også et vigtigt kapitel i designhistorien. Sofaer i forskellige varianter, der er resultatet af banebrydende innovation og nøje overvejede æstetiske valg. Gennem studiet af designikoner får vi et godt indblik i designernes visioner, men også en bredere forståelse af den tidsperiode, hvor de blev skabt. Ud over at være historiske artefakter er de også inspirationskilder for nutidige designere, der fører den tidløse arv videre.

Til artikel

3/22/2024

De mjuka formernas revolution

Revolutionen af bløde former

Det er som om en revolution er rullet ind og har overtaget vores hjem. Den samme bevægelse har også ramt det offentlige rum og ikke mindst vores Instagram-feeds. Revolutionen kommer i bløde former med buede konturer, og det er, som om alle lige linjer og skarpe hjørner er blevet elimineret til fordel for det modsatte. Formerne ledsages af materialer, der føles lige så indbydende som en blød og varm pels på en kølig vinterdag eller en strikket mohairtrøje mod bar hud.

Til artikel

5/17/2021

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Helena Blomqvist og den fiktive virkelighed

Hvor drømme bliver til virkelighed eller omvendt. Helena Blomqvist (f. 1975) er en fotograf og kunstner, der bruger sin karakteristiske stil til at skabe visuelle fortællinger, der både er fantasifulde og kontemplative over for virkeligheden.

Til artikel

10/19/2021

Hero | Ikoniska stolar från Fritz Hansen – dansk design i sitt esse

Ikoniske stole fra Fritz Hansen – dansk design, når det er som bedst

Fritz Hansen blev grundlagt i 1872 af møbelsnedkeren af samme navn og er et dansk mærke – der er synonymt med tidløs elegance og banebrydende møbeldesign.

Til artikel

5/3/2024