Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Inspiration

En designer och en designklassiker med försprång

6/1/2021

En designer og en designklassiker med kant

En designklassiker, der får ekstra opmærksomhed lige nu, er Ettore Sottsass Jr's Ultrafragola - et spejl, en lampe og et kunstværk i ét, som kan oversættes til Ultrajordgubbe. Unge designere lader sig inspirere af det i deres kreationer, og med sin tidlige postmodernistiske form passer det perfekt ind i det aktuelle Memphis-hus, både i all-in-miljøer og i mere stilfulde interiører.

Som så mange andre kunstnere synes Ettore Sottsass Jr's popularitet at stige efter hans død. Ikke fordi han ikke var kendt i løbet af sin 60 år lange karriere, men måske fordi det i tilbageblik bliver mere og mere tydeligt, hvilken vigtig guru han var for postmodernismen. Han var langt forud for sin tid. Som Radice skriver i Sottsass: A Critical Biography: "Ettores møbler blev aldrig solgt på det tidspunkt, hvor de blev designet".

Som 12-årig flyttede Ettore og hans familie fra Østrig til Italien, hvor Ettore fulgte i sin fars fodspor og uddannede sig til arkitekt. Under sine studier fandt han en mentor i den rastløse boheme og kunstner Luigi Spazzapan, som satte spørgsmålstegn ved moderne kunst, politik og undertrykkelse. Det kan antages, at Spazzapan påvirkede den unge Sottsass til at blive radikal i sin tilgang til design.

Så kom Anden Verdenskrig, og Ettore endte i en fangelejr. Tilbage i Italien arbejdede han i et stykke tid sammen med sin far i den fattige efterkrigstid, før han tog til Milano. Her var der en stærk kulturel drivkraft, og Ettore påtog sig forskellige typer af opgaver, hvad enten han arbejdede med metal, glas, keramik eller scenografi. Gennem hele sit liv fortsatte han med at udforske forskellige kunstformer og materialer og rejste meget, især til Indien.

Editorial Splash 1 - En designer och en designklassiker med försprång

... møblerne er på en måde designet til en tilværelse, der er bevidst om en eksistentiel katastrofe. De er ikke designet til en borgerlig familie, hvor alle bare er glade, tilfredse og så videre.

Efter en rejse til USA fik han mulighed for at arbejde for det italienske firma Poltronova, og opgaver for andre møbelproducenter fulgte. Han blev Poltronovas art director i 1957. Højdepunktet i deres samarbejde skulle blive udstillingen Mobili Grigi på Eurodomus 3 i Milano i 1970. Det var her, Ultrafragola blev vist for verden for første gang.

Ettore var en tidlig kritiker af den fremherskende funktionalisme og mente, at design også skulle være sensuelt og spændende. Han så design som et redskab til social kritik og havde, ligesom sine amerikanske beatnik-venner, et spørgende og ukonventionelt syn på livet.

Hans værker var ofte farverige og livlige og blev derfor også efterhånden betragtet som popkunst. Ultrafragolas bølgede form, der minder om en kvindes lange krøller, er en tydelig flirt med popkunsten. Møblerne i Mobili Grigi-serien er ikke ulig hans kommende design til Memphis-gruppen. Ultrafragola har Memphis-æstetikken og dens legesyge, fungerer som en fremragende kabale og tiltrækker flere anvendelser - eller slet ingen. Der skulle gå et årti, før han var med til at grundlægge Memphis Group.

Editorial Splash 2 - En designer och en designklassiker med försprång

Mobili Grigi - Grey Furniture - bestod af en række møbler designet til soveværelser og stuer. Serien omfattede en seng, et klædeskab, en gulvlampe og et bord med stole. Men det var spejlet Ultafragola, der som det eneste i serien kom med i Poltronovas katalog. De andre møbler forblev prototyper eller blev produceret i nogle få eksemplarer.

Serien gav Ettore mulighed for at bruge glasfiberteknologi for første gang, hvilket ikke tidligere var blevet brugt i produktdesign. Møblerne havde en højglansfinish i en mørkegrå, kedelig nuance, og flere af objekterne var udstyret med neonlys, som gav dem liv, når de blev tændt. Ultrafragolas stel fungerer også som lampe og lyser lyserødt med LED'er eller med neonlys som prototypen. Den er opalhvid, når den er slukket, og lyserød, når den er tændt, og måler 195 x 100 centimeter. Produktionen har været i gang siden 1970 uden at stoppe.

For at bruge glasfiberteknologien skulle der laves specielle forme, hvilket var meget dyrt. Møblet var en økonomisk fiasko, men det ville for altid inspirere eftertiden. Ettore ville også altid tale godt om Poltronovas grundlægger Sergio Cammilli, fordi han turde kaste sig ud i det dyre eksperiment.

Editorial Splash 3 - En designer och en designklassiker med försprång

Møblerne ser ud, som om de kommer fra en anden planet, og Ettore selv sagde angiveligt, at serien var "fuldstændig vanvittig". Sammen med Alberto Fioravanti tog han billeder af møbelserien, hvor de sætter spørgsmålstegn ved eksistensen og forklarede i et interview, at "... møblerne blev på en måde designet til en eksistens, der er bevidst om en eksistentiel katastrofe. De er ikke designet til en borgerlig familie, hvor alle bare er glade, tilfredse og så videre."

Han fortsætter med at sige om Ultrafragola: "Spejle bruges hovedsageligt af kvinder, og kvinder har en naturlig sans for forførelse. Det, der ikke lykkedes og ikke solgte, var min konstante bestræbelse på at give designet en mening, at give det en følelse."

Ettore døde i 2007, 90 år gammel, men hans arbejde har for altid ændret den måde, vi ser på design.

Lignende artikler

Hero | Design icons – upptäck tidlösa soffor

Designikoner - opdag tidløse sofaer

Et designikon er ikke bare et smukt møbel - det repræsenterer også et vigtigt kapitel i designhistorien. Sofaer i forskellige varianter, der er resultatet af banebrydende innovation og nøje overvejede æstetiske valg. Gennem studiet af designikoner får vi et godt indblik i designernes visioner, men også en bredere forståelse af den tidsperiode, hvor de blev skabt. Ud over at være historiske artefakter er de også inspirationskilder for nutidige designere, der fører den tidløse arv videre.

Til artikel

3/22/2024

De mjuka formernas revolution

Revolutionen af bløde former

Det er som om en revolution er rullet ind og har overtaget vores hjem. Den samme bevægelse har også ramt det offentlige rum og ikke mindst vores Instagram-feeds. Revolutionen kommer i bløde former med buede konturer, og det er, som om alle lige linjer og skarpe hjørner er blevet elimineret til fordel for det modsatte. Formerne ledsages af materialer, der føles lige så indbydende som en blød og varm pels på en kølig vinterdag eller en strikket mohairtrøje mod bar hud.

Til artikel

5/17/2021

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Helena Blomqvist og den fiktive virkelighed

Hvor drømme bliver til virkelighed eller omvendt. Helena Blomqvist (f. 1975) er en fotograf og kunstner, der bruger sin karakteristiske stil til at skabe visuelle fortællinger, der både er fantasifulde og kontemplative over for virkeligheden.

Til artikel

10/19/2021

Hero | Ikoniska stolar från Fritz Hansen – dansk design i sitt esse

Ikoniske stole fra Fritz Hansen – dansk design, når det er som bedst

Fritz Hansen blev grundlagt i 1872 af møbelsnedkeren af samme navn og er et dansk mærke – der er synonymt med tidløs elegance og banebrydende møbeldesign.

Til artikel

5/3/2024