Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Interviews

En oväntad (konst)samlare

5/11/2022

En uventet (kunst)samler

I hjemmet hos en af Sveriges største stileksperter findes en af Sveriges tidlige Be@rbrick-samlinger. Emilia de Poret blander samlerlegetøj med antikke møbler og lader gerne mode og indretning inspirere hinanden.

Emilia de Poret er måske ikke den første, man tænker på, når man taler om Be@rbricks, et næsten kultagtigt samlerobjekt i form af en bjørn, som mange forbinder med gadekultur. Men som en hybrid af lige dele street art og kunst, har det fundet samlere i profiler fra musikeren Pharrell Williams til Vogues Grace Coddington og skuespillerinden Nicole Kidman.

Editorial Splash 1 - En oväntad (konst)samlare
Editorial Splash 2 - En oväntad (konst)samlare

Blandt de første samlere i Sverige

Vi taler i telefon. Emilia de Poret er på vej i en taxa fra sit arbejde til sin lejlighed på Strandvägen i Stockholm. Linjen knitrer undervejs, men som fast stilekspert på TV4, podcastpartner til Ebba Kleberg von Sydow i Säker Stil og moderedaktør på Klarna forstår vi godt, at der er meget, der skal nås på få timer.

Hendes lejlighed fra århundredeskiftet er nu hjemsted for mere end 40 Be@rbricks i forskellige størrelser. Lige fra den største, der er mærket 1000% og måler 700 millimeter, til dem på 400% og 100%. En skala, der omfatter seks forskellige størrelser, og som er skabt af det japanske mærke Medicom Toy, grundlæggerne af Be@rbricks.

De byder os velkommen i hallen og danner installationer på væggen og på bogreolerne. Hendes nyeste bjørn, signeret af kunstnerikonet Keith Haring, blev købt på Nordiska Galleriet og står nu i vinduet med Djurgården som baggrund. Hun var en tidlig samler i Sverige.

– Jeg tør næsten sige, at jeg var blandt de første i Sverige. Jeg opdagede dem (Be@rbricks) i en butik i Tokyo i 2008 og begyndte at undersøge Medicom Toys. Derefter eskalerede det bare.

En overkommelig kunstinvestering

Mærket startede i Tokyo i 1996. Inspireret af populærkultur, animation og videospil skaber de designobjekter i begrænset oplag. De blev et globalt fænomen med en række højt profilerede samarbejder med kunst- og modeverdenen. Det har resulteret i begrænsede udgaver af Be@rbricks signeret af folk som Karl Lagerfeld og Chanel, Daft Punk, KAWS og Basquiat. Nogle i så små og eftertragtede oplag, at de nu sælges for millioner på auktion. Emilia de Poret og hendes mand bestilte deres første Be@rbrick fra Japan.

Den anden fandt hun i en streetwear-butik i Stockholm. På det tidspunkt var hun midt i sin musikkarriere, og da hun tog på turné til Australien, efterlod hun en Be@rbrick adresseret til Sex Pistols i deres seng som afskedsgave. Efter det købte de Be@rbricks, hver gang de kunne få fat i en.

– Jeg fortryder, at jeg ikke købte Karl Lagerfelds Coco Chanel. Jeg havde muligheden, men syntes, den var for dyr på det tidspunkt. Nu er den mindst tidoblet i værdi. Det samme gælder Be@rbrick-samarbejdet med Daft Punk. Det spændende er, at der virkelig er et sekundært marked for dem. Det er kunst til overkommelige priser, hvis man kan kalde det det.

Editorial Splash 4 - En oväntad (konst)samlare

At udtrykke sig gennem interiørdesign

I krydsfeltet mellem kunst, legetøj og interiørdesign har Be@rbricks fundet deres egen genre, hvor de er i stadig vækst som kunstinvestering, og hvor samlerværdien for dem, der ved besked, er uvurderlig.
For Emilia de Poret er de blevet en vigtig del af et interiørdesign, der blander det antikke med det moderne, samt en måde for hende at udtrykke sig selv på.

– Før vi fik børn, og da vi begyndte at samle, havde vi en anden stil derhjemme. Konceptet kan beskrives som et møde mellem det 18. århundrede og japansk kitsch. I det miljø passede Be@rbricks perfekt. Nu har vi et mere voksent og modent hjem, men de uventede, lidt kitschede elementer er der stadig. Min filosofi er, at der skal være en legesyge, ligesom i et outfit. Man kan godt have noget klassisk og velsiddende på, men man har altid brug for en eller flere detaljer, der skiller sig ud - det er sådan, jeg prøver at tænke, når vi arbejder med indretning derhjemme.

Editorial Splash 5 - En oväntad (konst)samlare
Editorial Splash 6 - En oväntad (konst)samlare

Hun drager paralleller til, hvordan mode og indretning inspireres af hinanden, og hvordan modedesignere længe har været påvirket af kunst. For Emilia de Poret afspejler hendes hjem hendes personlighed og smag på samme måde som hendes tøjstil.

– Jeg har en ret klassisk base, jeg kan godt lide ikonerne, hvad der er tidløst, og hvad man ikke bliver træt af. For eksempel har vi Saarinens Tulip Table, som jeg elsker, og det vil altid være der.

Samtidig siger hun, at hun godt kan lide at være præget af det, der er her og nu. Ligesom hun skifter tilbehør for at variere sin stil, kan hun løbende opdatere sit hjem ved at tilføje og fjerne detaljer. Lidt ligesom at sælge og købe tøj fra et klædeskab for at følge med tidsånden og variere sit personlige udtryk, alt efter hvad man har lyst til.

I hjemmet blev Be@rbricks bindeleddet mellem møbler fra det 18. århundrede og moderne design og Emilia de Porets og hendes mands legesyge personligheder. Men i dag ser hun også Be@rbricks hos både kunstelskende venner og dem med ellers minimalistiske og stilrene hjem.

Editorial Splash 8 - En oväntad (konst)samlare

Lige nu er der ingen planer om flere Be@rbricks, men efter at være gået glip af Chanels samarbejde med Medicom Toy og det, der blev et af deres største samleobjekter, vil hun ikke længere tøve, når det føles rigtigt.

– Note til mig selv: Hvis du elsker noget, bør du gøre det, hvis du kan.

Lignende artikler

Hitta hem hero

Nu lancerer vi varemærket Hem

Det er på tide at omfavne interiørdesign som kultur. Det siger Petrus Palmér, grundlægger af møbelvirksomheden Hem. Til Nordiska Galleriet fortæller han om vigtigheden af magi, kunst og frie tøjler.

Til artikel

3/19/2024

Att sätta ihop det som hör samman

At sætte sammen, hvad der hører sammen

Hun er den visionære kraft bag et af Italiens mest fremtrædende premium-møbelmærker, anerkendt for sin evne til både at pleje designtalenter og samarbejde med de bedste produktdesignere. For Nordiska Galleriet fortæller Patrizia Moroso om, hvad der gør godt design exceptionelt, og om det nye samarbejde med det svenske designstudie Front.

Til artikel

2/2/2023

Sängkläder som mode

Sengetøj som mode

Med kunst og mode i deres DNA skaber Magniberg sengetøj produkter med modekant til sengen. Det kreative makkerpar integrerer blomster, kunst, mode og interiør i det æstetiske koncept, som er Magnibergs univers. Ikke overraskende, da de har en baggrund inden for high fashion og blomsterverdenen. For Nordiska Galleriet fortæller Bengt Thornefors og Nina Norgren om deres univers, og hvordan interiørdesign blev den nye mode.

Til artikel

1/23/2023

Den autentiska campingen

Den autentiske campingplads

Flere og flere mennesker vælger at tilbringe deres fritid udendørs, og med det rigtige udstyr er der ikke så langt mellem hjemmet og naturen, som man skulle tro. Vi har talt med grundlæggeren af platformen Hiking Patrol og mærket Snow Peak om, hvordan man kan bo i hjertet af naturen uden at gå på kompromis med komfort eller design.

Til artikel

8/3/2022