Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Inspiration

Han tog världen till Nybrogatan

2/16/2021

Han tog verden med til Nybrogatan

Gennem sin kompromisløse passion forvandlede Carl Magnus Heigard Nordiska Galleriet til en destinationsbutik for moderne design i verdensklasse.

Kort sagt, i Carl Magnus Heigards hænder udviklede Nordiska Galleriet sig til en af verdens førende butikker for moderne design og kunst.

Nordiska Galleriets historie går tilbage til 1912, da Anders Andersson, en forretningsmand fra Skegrie i Skåne, byggede en ejendom tegnet af den berømte arkitekt Cyrillus Johansson på hjørnet af Nybrogatan og Riddargatan i Stockholm. Familien Andersson boede i en del af huset. På gadeplan var der butikker, hvor Anders Andersson afprøvede forskellige forretningsidéer, såsom auktioner og salg af nye biler og antikke møbler.

I 1929 overtog Anderssons nevø Carl-Otto Heigard virksomheden. Han udfasede bilsalget og supplerede i stedet møbelforretningen med et kunstgalleri og etablerede navnet Nordiska Galleriet. Carl-Otto Heigards søn Carl Magnus var kun 23 år gammel, da han overtog posten som administrerende direktør i 1946 og begyndte en kraftig fornyelse af konceptet. Carl-Magnus Heigard brændte for moderne design og produktion af den højest mulige kvalitet. Han banede vejen. Til den ægte livsglæde, som udtrykkes af den store familie og vennerne. Til design uden sidestykke, anerkendt af en fascineret branche.

Editorial Splash 1 - Han tog världen till Nybrogatan

Da den danske nye bølge tog fart i 1950'erne, solgte Carl Magnus Heigard ud af møblerne og samarbejdede og skabte en række udstillinger med folk som Finn Juhl, Børge Mogensen, Nanna og Jørgen Ditzel, Hans J. Wegner og Jørgen Høj. Derefter introducerede han moderigtige italienske mærker som Cassina og B&B Italia og producerede møbler i Nordisk Galleris navn i samarbejde med Tobia Scarpa. I slutningen af 1970'erne blev kærlighedsaffæren med tidens førende internationale design yderligere uddybet af en udstilling, hvor Charles og Ray Eames lancerede deres møbler i Sverige.

Carl Magnus Heigard blev personlig ven med mange af de mest fremtrædende navne i designverdenen. Ikke mindst var det ham, der bragte designverdenen til Stockholm.

- "Folk rejste fra hele Norden," siger Jean-Jacques Lassagne, som arbejdede på Nordiska Galleriet fra 1976 til 1980, før han begyndte at distribuere design - herunder design af den dengang ukendte Philippe Starck - under sit eget navn.

- Carl Magnus var motoren. Han var først med det bedste og åbnede øjnene for mange. Han skabte en ånd og et sortiment gennem sin sikre sans for kvalitet og kompromisløse indkøb. Jeg kan huske, at en tysk designekspert på besøg sagde, at det måtte være den bedste møbelbutik i verden. Jeg havde det på samme måde og troede næsten ikke, at det var sandt, at sådan en butik fandtes i Stockholm på det tidspunkt, hvor jeg opdagede den.

Editorial Splash 2 - Han tog världen till Nybrogatan

"Carl Magnus betød meget, ikke bare for Nordiska Galleriet, men for hele branchen i Sverige."

Anders Carnerud, som var butikschef i Nordiska Galleriet fra 1974 til 1978, købte virksomheden af Carl Magnus Heigard i 1982 og drev den frem til 2004.

- "Carl Magnus var ekstremt vigtig, ikke bare for Nordiska Galleriet, men for hele branchen i Sverige," siger Anders Carnerud. "Han var fokuseret på selve designet og nåede virkelig ud med sit budskab. Han gjorde folk bevidste om vigtigheden af godt design og bæredygtighed, og han var tidligt ude.

Anders Carnerud fortsatte med at drive virksomheden i samme ånd med hensyn til produktsortiment og aktiviteter; for eksempel tiltrak en udstilling af innovative Cappellini - som Nordiska Galleriet også var agent for - stor opmærksomhed.

Kort sagt, i Carl Magnus Heigards hænder udviklede Nordiska Galleriet sig til en af verdens førende butikker for moderne design og kunst.

Editorial Splash 3 - Han tog världen till Nybrogatan

Lignende artikler

Hero | Design icons – upptäck tidlösa soffor

Designikoner - opdag tidløse sofaer

Et designikon er ikke bare et smukt møbel - det repræsenterer også et vigtigt kapitel i designhistorien. Sofaer i forskellige varianter, der er resultatet af banebrydende innovation og nøje overvejede æstetiske valg. Gennem studiet af designikoner får vi et godt indblik i designernes visioner, men også en bredere forståelse af den tidsperiode, hvor de blev skabt. Ud over at være historiske artefakter er de også inspirationskilder for nutidige designere, der fører den tidløse arv videre.

Til artikel

3/22/2024

De mjuka formernas revolution

Revolutionen af bløde former

Det er som om en revolution er rullet ind og har overtaget vores hjem. Den samme bevægelse har også ramt det offentlige rum og ikke mindst vores Instagram-feeds. Revolutionen kommer i bløde former med buede konturer, og det er, som om alle lige linjer og skarpe hjørner er blevet elimineret til fordel for det modsatte. Formerne ledsages af materialer, der føles lige så indbydende som en blød og varm pels på en kølig vinterdag eller en strikket mohairtrøje mod bar hud.

Til artikel

5/17/2021

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Helena Blomqvist og den fiktive virkelighed

Hvor drømme bliver til virkelighed eller omvendt. Helena Blomqvist (f. 1975) er en fotograf og kunstner, der bruger sin karakteristiske stil til at skabe visuelle fortællinger, der både er fantasifulde og kontemplative over for virkeligheden.

Til artikel

10/19/2021

Hero | Ikoniska stolar från Fritz Hansen – dansk design i sitt esse

Ikoniske stole fra Fritz Hansen – dansk design, når det er som bedst

Fritz Hansen blev grundlagt i 1872 af møbelsnedkeren af samme navn og er et dansk mærke – der er synonymt med tidløs elegance og banebrydende møbeldesign.

Til artikel

5/3/2024