Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Inspiration

Marcus Mårtenson – Self promote or die

11/2/2020

Marcus Mårtenson - Self promote or die

Self Promote or Die er en samling af udgaver, der er produceret eksklusivt til Nordiska Galleriet. Udstillingen er Marcus Mårtensons første i Sverige med udelukkende tryk.

Marcus Mårtensons kunstneriske praksis behandler nutidige emner som forbrug, overvågning og sociale medier. Referencer fra den kapitalistiske massekultur forvandles i Mårtensons hænder til sønderlemmende samfundskritik. Værkerne repræsenterer et netværk af tanker og ideer, der fokuserer på det moderne, konstant forbundne menneskes eksistentielle krise.

Ligesom popkunstnerne i 1960'erne finder Mårtenson sine motiver i den banale besættelse af overfladen - en ikonografi, der er genkendelig fra neonskilte, tegneserier og reklamebilleder. Ved at blande højt og lavt i en respektløs leg med præmisserne for kunst med stort K, følger hans arbejde en postmodernistisk tradition inspireret af Baudrillards teori om simulacra. Mårtenson gør beskueren opmærksom på forskellen mellem virkelighed og medialitet. For hvert nyt lag af repræsentation kommer mennesket længere og længere væk fra den virkelige mening, og til sidst er der kun den kunstige simulation tilbage i en slags selvrefererende hyperrealitet.

Self Promote or Die er designet som et larmende billboard med drastiske bogstaver i gult på en glitrende blå baggrund. Det grafiske design interagerer med ordenes indhold for at skabe en kynisk, politisk satire over en neoliberal samfundsorden, hvor jungleloven hersker. "Der er ingen backstage længere, alt, hvad du gør, skal postes og bedømmes i et gamificeret samfund. Du er dit brand," siger Mårtenson.

Editorial Splash 1 - Marcus Mårtenson - Self promote or die

Værket #helloeveryone viser en absurd, usammenhængende strøm af nonsensord. Med skarp ironi kritiserer Mårtenson den kakofoni af meningsløs information, som bombarderer det opkoblede menneske. Idealiserede billeder, der forfører, men som uundgåeligt fører individet ud på vildspor, der fragmenterer og fremmedgør selvet.

Menneskets konstante optagethed af at spille en rolle over for andre på de sociale medier er omdrejningspunktet for værket Toughness. Klassiske symboler som kraniet og kniven bliver til performative tegn, der skal skabe et billede af hårdhed. Som simulacra refererer de ikke til en faktisk virkelighed, men til det billede, bæreren ønsker at udtrykke.

Tilsammen skildrer de enkelte værker et dystopisk verdensbillede - visuelle refleksioner af den absurde optagethed af image og succes.

Marcus Mårtenson (født 1972) bor og arbejder i Stockholm. Han har studeret på Idun Lovéns Kunstskole, Basis Kunstskole og har en bachelorgrad i religionsvidenskab. Udstillinger på Galleri Forsblom (Stockholm og Helsinki), Lars Bohman Gallery (Stockholm), Angelica Knäpper Gallery (Stockholm), Linköpings konsthall og Gallery Midori (Tokyo) blandt mange andre. Mårtensons værker er repræsenteret i private samlinger og den svenske forening for offentlig kunst (SAK).

Udstillingen kan ses på Nordiska Galleriet indtil den 2. december 2020.

For spørgsmål om visning og køb af kunstværker, kontakt venligst Ditte, Head of Art.
[email protected]
+46 707 656 000

For pressehenvendelser og interviewanmodninger, kontakt venligst Olivia, PR & Event Manager.
[email protected]
+46 768 775 767

Text: Lina Aastrup

Editorial Splash 2 - Marcus Mårtenson - Self promote or die

Foto: Fredrik Sandin Carlsson

Lignende artikler

Hero | Design icons – upptäck tidlösa soffor

Designikoner - opdag tidløse sofaer

Et designikon er ikke bare et smukt møbel - det repræsenterer også et vigtigt kapitel i designhistorien. Sofaer i forskellige varianter, der er resultatet af banebrydende innovation og nøje overvejede æstetiske valg. Gennem studiet af designikoner får vi et godt indblik i designernes visioner, men også en bredere forståelse af den tidsperiode, hvor de blev skabt. Ud over at være historiske artefakter er de også inspirationskilder for nutidige designere, der fører den tidløse arv videre.

Til artikel

3/22/2024

De mjuka formernas revolution

Revolutionen af bløde former

Det er som om en revolution er rullet ind og har overtaget vores hjem. Den samme bevægelse har også ramt det offentlige rum og ikke mindst vores Instagram-feeds. Revolutionen kommer i bløde former med buede konturer, og det er, som om alle lige linjer og skarpe hjørner er blevet elimineret til fordel for det modsatte. Formerne ledsages af materialer, der føles lige så indbydende som en blød og varm pels på en kølig vinterdag eller en strikket mohairtrøje mod bar hud.

Til artikel

5/17/2021

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Helena Blomqvist og den fiktive virkelighed

Hvor drømme bliver til virkelighed eller omvendt. Helena Blomqvist (f. 1975) er en fotograf og kunstner, der bruger sin karakteristiske stil til at skabe visuelle fortællinger, der både er fantasifulde og kontemplative over for virkeligheden.

Til artikel

10/19/2021

Hero | Ikoniska stolar från Fritz Hansen – dansk design i sitt esse

Ikoniske stole fra Fritz Hansen – dansk design, når det er som bedst

Fritz Hansen blev grundlagt i 1872 af møbelsnedkeren af samme navn og er et dansk mærke – der er synonymt med tidløs elegance og banebrydende møbeldesign.

Til artikel

5/3/2024