Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Interviews

Moderna mattor rika på tradition

6/16/2022

Moderne tepper rike på tradisjoner

Det var ikke tilfældigt, at Nani Marquina dedikerede sin karriere til design. I en alder af ti år opdagede hun den interesse, der skulle føre hende til at opbygge et af vores fineste og mest kreative tæppebrands.

Nani Marquina så første gang den olivenoliebeholder, som hendes far havde designet, da hun var ti år gammel, men det satte tonen for resten af hendes liv. Den var på mange måder en hverdagsgenstand, som blev brugt hver dag, men som hele familien beundrede. Det, der gjorde størst indtryk, var, at hendes far havde vundet en pris for at designe den.

– Ønsket om at forbedre allerede eksisterende genstande var ætset ind i mit sind. Det var nok den dag, jeg begyndte at forstå, hvad design handlede om, at jeg vidste, at jeg ville gøre det til min profession," siger Nani Marquina.


Hendes far, Rafael Marquina, var en pioner i designbranchen og modtog den første FAD-pris i 1961 for sin Marquina Oil, en stilfuld beholder til olivenolie, der ikke drypper. Han var en af grundlæggerne af den første spanske designorganisation og arbejdede for at forbedre funktionen af dagligdags og industrielle genstande gennem kreativitet og design.

Editorial Splash 1 - Moderna mattor rika på tradition
Editorial Splash 2  - Moderna mattor rika på tradition

I 1987 fulgte Nani Marquina i sin fars fodspor, da hun grundlagde sin virksomhed i Barcelona. I dag har over 100.000 hjem verden over et tæppe fra hendes Nanimarquina-brand. Den måde, hun har udviklet tæppernes designmuligheder, deres udseende og materialer på, er blevet anerkendt både i Spanien og internationalt, og i dag betragtes hun som en spansk designpioner.

Takket være Nanimarquina bliver hendes fars designarv også givet videre til den næste generation. I 2001 blev hendes datter Maria Piera Marquina en del af virksomheden og er nu administrerende direktør, mens Nani Marquinas søster Carlota Marquina er virksomhedens kunstneriske leder.

Tæpper skabt af håndværk og tradition

Gennem egne designs og en række samarbejder med anerkendte designere som Tord Boontje, Javier Mariscal og Ilse Crawford er Nanimarquina kendt for sine moderne og innovative designs, der giver plads til farver og kreative mønstre. Men materialerne skiller sig også ud med hensyn til holdbarhed, komfort og 3D-designede løsninger.

Et af de mest genkendelige tæpper er det bedst sælgende Losanges designet af brødrene Ronan og Erwan Bouroullec.

– Da vi henvendte os til Bouroullec, ønskede de, at deres design skulle videreføre de gamle tæppetraditioner. "Jeg fik den idé at kontakte nogle afghanske kunstnere, som jeg havde mødt mellem 1998 og 1999 i Peshawar i det nordlige Pakistan, og som lavede fantastiske kelimer ved hjælp af traditionelle teknikker og tråde," siger Nani Marquina. De teknisk komplekse Losanges kom til at bestå af tretten forskellige farver i et geometrisk mønster af romber, hvor den afghanske uld blev håndspundet for at frembringe de specifikke farvetoner. Da tæpperne er fremstillet mekanisk, er hvert tæppe unikt.

Editorial Splash 3 - Moderna mattor rika på tradition
Editorial Splash 4 - Moderna mattor rika på tradition

Mærket respekterer ældre håndværkstraditioner og fremstiller nu alle sine tæpper ved hjælp af gamle teknikker af vævere i Indien, Pakistan og Nepal. Men sådan har det ikke altid været. Nani Marquina fortæller om før og efter sin første rejse til Indien i 1993 for at finde nye produktionsmetoder.

– Jeg havde ingen anelse om, hvordan rejsen ville ændre vores professionelle liv, mit liv som designer og alt, hvad der er relateret til brandet og virksomheden. Indien fik mig til at forstå noget, jeg ikke vidste om madtraditioner og håndværk. Det ændrede den måde, vi producerer på, har øget kvaliteten og fået mig til at indse, at tæpper bærer et kulturelt budskab. Begrænsningerne ved at producere i hånden tvang mig også til at være endnu mere innovativ og kreativ," siger hun.

Editorial Splash 5 - Moderna mattor rika på tradition

Både et møbel og et kunstværk

Med hvert tæppedesign forsøger Nanimarquina at fremkalde følelser hos modtageren. Værktøjerne er farver, fibre og teksturer, som i den rigtige kombination skaber tæpper, som kunden forelsker sig i og har lyst til at tage med hjem. Hvert tæppe samler også to genrer inden for interiørdesign, som Nani Marquina tager højde for i sit design:

– Et tæppe fungerer både som et møbel og et kunstværk. Det giver komfort at have noget rart under fødderne og inspiration på samme måde som et maleri. Tæpper definerer et rum og fokuserer på et sted i rummet, hvor vi vil socialisere eller placere et møbel," siger hun.

Editorial Splash 6 - Moderna mattor rika på tradition
Editorial Splash 7 - Moderna mattor rika på tradition

Om rummet er indendørs eller udendørs er mindre vigtigt. Nani Marquina siger, at den eneste forskel mellem deres indendørs og udendørs tæpper er materialet. Til udendørs brug væver de deres tæpper i 100% genanvendt PET, som er vandafvisende.

– At leve udendørs eller gøre ting i naturen som at sidde omkring et bord, læse eller spise er en luksus for mig. Derfor er det vigtigt at have de samme faciliteter og den samme komfort indendørs som udendørs. Vores udendørs tæpper er slidstærke og kan gøre livet lige så behageligt på steder som terrasser eller udendørs arbejdspladser," siger Nani Marquina og fortsætter:

– Vi holder pauser eller møder der, så hvorfor ikke have et tæppe under fødderne?

Lignende artikler

Hitta hem hero

Nu lancerer vi varemærket Hem

Det er på tide at omfavne interiørdesign som kultur. Det siger Petrus Palmér, grundlægger af møbelvirksomheden Hem. Til Nordiska Galleriet fortæller han om vigtigheden af magi, kunst og frie tøjler.

Til artikel

3/19/2024

Att sätta ihop det som hör samman

At sætte sammen, hvad der hører sammen

Hun er den visionære kraft bag et af Italiens mest fremtrædende premium-møbelmærker, anerkendt for sin evne til både at pleje designtalenter og samarbejde med de bedste produktdesignere. For Nordiska Galleriet fortæller Patrizia Moroso om, hvad der gør godt design exceptionelt, og om det nye samarbejde med det svenske designstudie Front.

Til artikel

2/2/2023

Sängkläder som mode

Sengetøj som mode

Med kunst og mode i deres DNA skaber Magniberg sengetøj produkter med modekant til sengen. Det kreative makkerpar integrerer blomster, kunst, mode og interiør i det æstetiske koncept, som er Magnibergs univers. Ikke overraskende, da de har en baggrund inden for high fashion og blomsterverdenen. For Nordiska Galleriet fortæller Bengt Thornefors og Nina Norgren om deres univers, og hvordan interiørdesign blev den nye mode.

Til artikel

1/23/2023

Den autentiska campingen

Den autentiske campingplads

Flere og flere mennesker vælger at tilbringe deres fritid udendørs, og med det rigtige udstyr er der ikke så langt mellem hjemmet og naturen, som man skulle tro. Vi har talt med grundlæggeren af platformen Hiking Patrol og mærket Snow Peak om, hvordan man kan bo i hjertet af naturen uden at gå på kompromis med komfort eller design.

Til artikel

8/3/2022