Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Inspiration

Orkanen Urquiola

1/15/2021

Orkaner Urquiola

Fantasifuld, intelligent og energisk som en menneskelig tornado. Patricia Urquiola er en af nutidens mest lysende designstjerner. Vi har talt med Cassinas kreative direktør om vigtigheden af et åbent sind og gode rollemodeller.

"Den spanske naturkraft blæser ind i designugerne med sit blonde hår og ideer, som ingen har tænkt på."

Italienerne kalder hende "orkanen Urquiola". Den spanske naturkraft, der blæser ind i designugerne med sit blonde hår og ideer, som ingen har tænkt på: Skabe bliver runde, en knust muslingeskal bliver til en stol, et marmorgulv rulles op som et tæppe. Det er design, der formår at være både overraskende legende og feminint, men også funktionelt og intelligent. Den kreative kombination har fået møbelproducenter til at stå i kø for et samarbejde. Siden hun åbnede sin tegnestue for tyve år siden, har hun designet for alle de store designhuse, fra Alessi og Kartell til Moroso og B&B Italia - for ikke at nævne Cassina, hvor hun er leder af designkontoret.

Editorial Splash 1 - Orkanen Urquiola

Urquiola er født i Oviedo på den spanske Atlanterhavskyst, men har været forankret i Milano i årtier. Her blander hun arbejde og hjem i en art deco-bygning, der engang fungerede som tekstilfabrik. På tre etager med åbne rum og en terrasse med have har hun realiseret sin drøm om et "casa-bottega", den italienske tradition med at sætte hjemmet oven på familievirksomheden.

Datteren Giulia behøver ikke lede længe for at finde mor eller far Alberto, som også er involveret i det 40 mand store Studio Urquiola, men i den diskrete rolle som manager - talmanden, der sørger for, at alt kører glat omkring den kreative Urquiola-tsunami. Der, et sted mellem den stedsegrønne haveterrasse og de glatte betonvægge, formår designeren og arkitekten at designe utallige møbler, showrooms, hoteller over hele verden, Louis Vuitton-tasker og endda et smykkemuseum.

Nej, hun er ikke typen, der samler på hobbyer eller tager på lange ferier. "Arbejde er min hobby," siger hun. Alligevel kan man ikke lade være med at undre sig over, hvordan hun gør det. Hvad sker der i den hjerne, som resulterer i alle de fantastiske former, ideer og farver? - "Jeg er en observatør med en hjerne i konstant arbejde," forklarer Patricia. "Når jeg observerer verden omkring mig, forsøger jeg samtidig at forstå, hvor den moderne verden er på vej hen. Prøver at fortolke den. Når jeg designer, leder jeg altid efter måder at forbinde design med følelsesmæssig hukommelse for at hjælpe folk med at forbinde sig med deres rum og skabe empati," siger hun.

Editorial Splash 2 - Orkanen Urquiola

"Hendes design formår ikke kun at være overraskende legende og feminine, men også funktionelle og intelligente."

Det kan ses i møbler som Manga (2013), en serie puffer og tæpper, der er som hyggelige uldne sweatre. Men også i Antibodi (2006), en chaiselong dækket af indbydende filtblomster. Eller i Cassina-lænestolen Gender (2016), som subtilt sætter spørgsmålstegn ved maskulinitet og femininitet i et sammenstød mellem stærke former og et indbydende, varmt design. Hun undgår dog spørgsmål om inspirationskilder. "Alt", opsummerer hun kort. Bøger, museer, mennesker, kunst... Hun er fast besluttet på ikke at nævne specifikke navne, og når Hurricane er fast besluttet, kan man ikke argumentere imod. Hun foretrækker at tale om processen. Om intense perioder med research, om at finde en balance mellem at respektere sine kunder og samtidig presse dem til at udvikle sig, om vigtigheden af at arbejde med de rigtige kunder for at opnå en frugtbar dialog.

- Jeg må sige, at jeg har været heldig. At arbejde med virksomheder som Cassina, der har troet på min vision og støttet selv mine mere ukonventionelle ideer. Man er nødt til at finde de rigtige partnere for at bygge gode projekter.

Hvis nogen har omgivet sig med de rigtige mennesker, er det Patricia Urquiola. Hendes rejse begyndte på arkitektskoler først i Madrid og derefter på det polytekniske universitet i Milano. Her dimitterede hun i 1989 under ledelse af den italienske design- og arkitekturlegende Achille Castiglioni, som hun derefter arbejdede for som assisterende professor. Da hun så fik sit første job i De Padovas tekniske afdeling, lærte hun en anden stor arkitekt og designer at kende: Vico Magistretti. På det tidspunkt blev Magistretti flittigt brugt af Cassina, som fejrer hans 100-års jubilæum i år.

- "Vico er en af de personer, der har betydet mest for mig," siger Patricia Urquiola. Af ham lærte jeg værdien af fejltagelser, af at eksperimentere, af at turde og af at bryde grænser. Et af mine mantraer er at forlade det komfortable for at vokse; det er kun ved at overvinde udfordringer, at processer bevæger sig fremad, og det er den friktion, der får samfund til at tænke kreativt. Jeg skylder Vico meget.

I sin rolle som kreativ direktør hos Cassina har hun i år ikke kun hyldet Magistretti, men også bragt værker frem af de store mestre Le Corbusier, Pierre Jeanneret og Charlotte Perriand. Hun forklarer, hvordan farver har spillet en stor rolle i at give deres design et forfriskende og moderne udtryk. Farven, som er så ekstremt til stede i alt, hvad Urquiola laver.

- "Farver betyder alt for mig," indrømmer hun. Det er en grundlæggende del af projekterne sammen med materialer og lys. Det er det møde, der interesserer mig, for det er der, farvens magi opstår - alle farver er de samme i mørke. Jeg er også arkitekt, og mit udgangspunkt er altid lysets interaktion med arkitekturen, med rumligheder og objekter.

Editorial Splash 3 - Orkanen Urquiola

Milano Design Week blev aflyst i år, og landet blev lukket ned på grund af pandemien, men det bremsede ikke Patricia Urquiola. Tværtimod benyttede hun lejligheden til at lancere en række samtaler på Cassinas Instagram for at diskutere og sætte spørgsmålstegn ved designs rolle i verden. "Cassina Out of the Box" startede med en samtale mellem hende selv og kunstneren Olafur Eliasson - "et rent talent", som Urquiola kalder ham, og som var hendes første valg til live-diskussionerne. Siden da har serien også budt på samtaler med så forskellige fagfolk som stjernekokken Massimo Bottura og den spanske kunstkurator Elena Foster.

For Cassina har hun også arbejdet på den nye 2020-kollektion, som blev lanceret i juni, tilsyneladende senere end planlagt, men som omfattede et nyt samarbejde med den hypede duo Neri & Hu og et komplet soveværelse, hvor de forskellige dele er designet af hende og Rodolfo Dordoni.

- "Jeg kan takke Cassina Lab for innovationen," siger Patricia. Min Bio-mbo-seng gør det lettere at sove med miljøvenlig lydisolering og luftrensning, og Sengu-sofaen er lavet med en polstring udelukkende af PET-fibre, der er genanvendt fra havet. Jeg er stolt af dem, de er resultatet af omfattende forskning i bæredygtighed hos Cassina. Desuden er det den slags smart design, som er typisk for Urquiola. I årenes løb har hun modtaget prestigefyldte priser som Compasso d'Oro, og i 2011 tildelte den spanske konge hende Isabella den Katolske Orden. Hendes design er repræsenteret på store museer som MoMa i New York, V&A i London og Les Arts Décoratifs i Paris. Det er hun selvfølgelig stolt af. Men...

- ... Jeg tager aldrig noget for givet, og jeg lader det ikke påvirke min kreativitet, forsikrer hun. For mig har kreativitet altid været en instinktiv proces, der også involverer en masse studier og research. Sådan har det været, siden jeg var studerende, og mentorer som Castiglioni og Magistretti lærte mig at være konkret. Konkret, som i at lære af sine fejl. Hun vender ofte tilbage til dette: at priser og medaljer er vidunderlige at modtage, men at det er med sine fejl, at hun virkelig udvikler sig.

- Fiasko er et stærkt begreb for mig. Jeg synes virkelig, at det tilfører værdi til min kreative proces. Vi er nødt til at se på fiasko som et aktiv. Hvilke fejl har hun begået? Det forbliver, eftertrykkeligt, usagt.

Tekst Sofia Hallström Foto DePasquale + Muffini og Roger Decker (portræt)

Editorial Splash 4 - Orkanen Urquiola

Produkter i posten

Lignende artikler

Hero | Design icons – upptäck tidlösa soffor

Designikoner - opdag tidløse sofaer

Et designikon er ikke bare et smukt møbel - det repræsenterer også et vigtigt kapitel i designhistorien. Sofaer i forskellige varianter, der er resultatet af banebrydende innovation og nøje overvejede æstetiske valg. Gennem studiet af designikoner får vi et godt indblik i designernes visioner, men også en bredere forståelse af den tidsperiode, hvor de blev skabt. Ud over at være historiske artefakter er de også inspirationskilder for nutidige designere, der fører den tidløse arv videre.

Til artikel

3/22/2024

De mjuka formernas revolution

Revolutionen af bløde former

Det er som om en revolution er rullet ind og har overtaget vores hjem. Den samme bevægelse har også ramt det offentlige rum og ikke mindst vores Instagram-feeds. Revolutionen kommer i bløde former med buede konturer, og det er, som om alle lige linjer og skarpe hjørner er blevet elimineret til fordel for det modsatte. Formerne ledsages af materialer, der føles lige så indbydende som en blød og varm pels på en kølig vinterdag eller en strikket mohairtrøje mod bar hud.

Til artikel

5/17/2021

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Helena Blomqvist og den fiktive virkelighed

Hvor drømme bliver til virkelighed eller omvendt. Helena Blomqvist (f. 1975) er en fotograf og kunstner, der bruger sin karakteristiske stil til at skabe visuelle fortællinger, der både er fantasifulde og kontemplative over for virkeligheden.

Til artikel

10/19/2021

Hero | Ikoniska stolar från Fritz Hansen – dansk design i sitt esse

Ikoniske stole fra Fritz Hansen – dansk design, når det er som bedst

Fritz Hansen blev grundlagt i 1872 af møbelsnedkeren af samme navn og er et dansk mærke – der er synonymt med tidløs elegance og banebrydende møbeldesign.

Til artikel

5/3/2024