Inspiration
12/2/2020
Pontus Djanaieff "Happy to be here"
I Pontus Djanaieffs verden møder beskueren en smittende legesyge og glæde. En eksplosion af farver og former, hvor højt og lavt kolliderer og skaber nye former. Passende billeder blandes i en kaotisk blanding - intens, detaljeret og humoristisk. Djanaieff sammenligner selv sine værker med moderne hulemalerier, der er født ud af et behov for at illustrere den verden, han ser omkring sig.
Figurer fra barndommens tegneserier, new age-symboler og moderne livsstilsmarkører skaber nye forbindelser mellem tegn og billeder. I form af vægmonterede relieffer, tæpper, puder, kasketter, t-shirts, hættetrøjer, broderede lapper og kunst på stof tager vi del i kunstnerens vision, der strømmer ud af Nordic Gallery. I Djanaieffs arbejde er det kun motiverne, der er lånt fra masseproduktionens sfære, alt andet er omhyggeligt lavet i hånden. 30 piccoloer er skabt af plastikafstøbninger af lerforme, som derefter er malet på bagsiden. Hver piccolo er et unikt stykke inspireret af flippermaskiner, kirkeglas og neonskilte. Den håndværksmæssige teknik giver reliefferne et analogt look, der skaber en interessant spænding mellem motiv og udførelse. Som Duchamps ready-made, men med omvendt fortegn.
Collage og appropriation er blevet brugt flittigt i kunsthistorien siden begyndelsen af det 20. århundrede, men forbindes måske mest med genrer som popkunst og postmodernisme. I nutidens opkoblede verden repræsenterer medier som Instagram og TikTok den ultimative fragmentering, hvor den uplanlagte strøm af billeder giver anledning til uventede møder og nye virkeligheder. Ved at bruge eksisterende billeder fokuseres der på, hvordan alt, hvad vi ser i kunsten, har en historisk forgænger; sondringen mellem kopi og original har mistet sin relevans. Som en populærkulturens arkæolog afdækker Djanaieff flere lag af billeder i den moderne forbrugerkultur, hvor motiver og medier glider sømløst over i hinanden. Med en heterogen ikonografi fra reklame, mode og tegneserier er kunstnerens kreative udfoldelser altid udført med stor integritet, en reaktion på den overflod af billeder, vi dagligt bombarderes med, en hidtil uset mængde af visuelle indtryk.
Pontus Djanaieff (1967-) er bosat i Stockholm og uddannet på Beckmans Designhögskola. Djanaieffs praksis bevæger sig mellem forskellige platforme inden for kunst, design, interiør og underholdning.
Udstillingen kan ses på Nordiska Galleriet indtil 18. januar 2021.
Lignende artikler
Designikoner - opdag tidløse sofaer
Et designikon er ikke bare et smukt møbel - det repræsenterer også et vigtigt kapitel i designhistorien. Sofaer i forskellige varianter, der er resultatet af banebrydende innovation og nøje overvejede æstetiske valg. Gennem studiet af designikoner får vi et godt indblik i designernes visioner, men også en bredere forståelse af den tidsperiode, hvor de blev skabt. Ud over at være historiske artefakter er de også inspirationskilder for nutidige designere, der fører den tidløse arv videre.
3/22/2024
Revolutionen af bløde former
Det er som om en revolution er rullet ind og har overtaget vores hjem. Den samme bevægelse har også ramt det offentlige rum og ikke mindst vores Instagram-feeds. Revolutionen kommer i bløde former med buede konturer, og det er, som om alle lige linjer og skarpe hjørner er blevet elimineret til fordel for det modsatte. Formerne ledsages af materialer, der føles lige så indbydende som en blød og varm pels på en kølig vinterdag eller en strikket mohairtrøje mod bar hud.
5/17/2021
Helena Blomqvist og den fiktive virkelighed
Hvor drømme bliver til virkelighed eller omvendt. Helena Blomqvist (f. 1975) er en fotograf og kunstner, der bruger sin karakteristiske stil til at skabe visuelle fortællinger, der både er fantasifulde og kontemplative over for virkeligheden.
10/19/2021
Ikoniske stole fra Fritz Hansen – dansk design, når det er som bedst
Fritz Hansen blev grundlagt i 1872 af møbelsnedkeren af samme navn og er et dansk mærke – der er synonymt med tidløs elegance og banebrydende møbeldesign.
5/3/2024