Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Inspiration

Versace – en färgexplosion med extra guldkant

10/10/2021

Versace – en eksplosion af farver med en ekstra guldkant

Versace er indbegrebet af italiensk luksus og pragt omsat til designobjekter. Det er mere-er-mere, det er teatralsk, ekstravagant og en konstant eksplosion af farver toppet med en stor dosis glitrende guld.

Modehuset Versace blev grundlagt i 1978 af Gianni Versace, og som så mange andre italienske virksomheder blev det skabt som et lille familieforetagende, hvor lillesøster Donatella og storebror Santo var med fra starten.

I de følgende år fik Gianni stor succes med sine kollektioner og blev hurtigt et af de største navne på den internationale modescene. Han var også den første, der samlede alle 1990'ernes topmodeller på catwalken og skabte fænomenet "supermodel".

Giannis liv var altid fuld af kultur, og han elskede alt, hvad der kunne gøre livet lidt smukkere, lidt mere farverigt og meget mere farverigt. Det var også i teatret, dansen og kunsten, at han fandt sin kreative inspiration. Og et liv, der havde fået en gylden kant på så mange måder, resulterede også i produkter med den samme gyldne ramme.

Editorial Splash 1 - Versace - en färgexplosion med extra guldkant

Indretningsdesign, der kommer fra et modehus, skal være genkendeligt. Jeg tror ikke på minimalisme, for minimalisme er overalt.

Hans søster Donatella, som har været kreativ direktør for mærket siden Giannis død i 1997, har sagt: "Indretningsdesign, der kommer fra et modehus, skal være genkendeligt. Jeg tror ikke på minimalisme, for minimalisme er overalt."

Og da de første ting i boligkollektionen blev lanceret i 1992, var der ingen tvivl om, hvem afsenderen var, og der var bestemt ikke noget, der kunne forbindes med minimalisme. Først kom en tekstilkollektion med puder og dyner, men de blev hurtigt fulgt op af en række andre ting.

I 1993 begyndte samarbejdet med den anerkendte tyske porcelænsfabrik Rosenthal, og siden er det blevet til mange kollektioner til bordet under navnet Rosenthal meets Versace. Produkterne omfatter selvfølgelig porcelæn, men også serier af glas til forskellige drikkevarer og dekorative genstande, der nogle gange har en funktion og andre gange udelukkende har til formål at være et stykke, der kildrer øjet og sindet.

Editorial Splash 2 - Versace - en färgexplosion med extra guldkant

Symbolet af Medusa fra brandets logo er et tilbagevendende mønster på mange produkter. Billedet er taget fra gulvet i et forfaldent hus, hvor Gianni og hans søskende legede som børn. I den græske mytologi kunne Medusa, før hun blev forvandlet til et ondt monster, fuldstændig fortrylle folk med sin skønhed og gøre dem til loyale ledsagere for livet. Giannis vision var, at Versace skulle have den samme effekt på sine kunder. Han har sagt: "Versace er en livsstil og bør være omfattende for dem, der vælger at omfavne den."

Og ligesom man i dag kan klæde sig i Versace, dufte Versace og bære sine ejendele i en Versace, kan man sagtens indrette et helt hjem udelukkende med Versace-design. Og hvis du ikke kan få nok og vil omgive dig med den samme ekstravagance på ferien, kan du booke et værelse på et af de overdådige resorts, der er kendt som Palazzo Versace.

"I don't believe in good taste" var Gianni Versaces motto gennem hele hans karriere. Måske ligger definitionen af god smag i beskuerens øje på samme måde som skønhed. Under alle omstændigheder står det klart, at Versace aldrig har været et designhus, der undskylder for sig selv. Tværtimod. Og i en tilværelse, der ofte flyder over med kølige farver og nøgterne udtryk, kan vi håbe, at det vil fortsætte med at være netop det. At der findes verdener, hvor vi ved, at vi altid kan få en indsprøjtning af masser af masser og ekstra af alt.

Produkter i posten

Lignende artikler

Hero | Design icons – upptäck tidlösa soffor

Designikoner - opdag tidløse sofaer

Et designikon er ikke bare et smukt møbel - det repræsenterer også et vigtigt kapitel i designhistorien. Sofaer i forskellige varianter, der er resultatet af banebrydende innovation og nøje overvejede æstetiske valg. Gennem studiet af designikoner får vi et godt indblik i designernes visioner, men også en bredere forståelse af den tidsperiode, hvor de blev skabt. Ud over at være historiske artefakter er de også inspirationskilder for nutidige designere, der fører den tidløse arv videre.

Til artikel

3/22/2024

De mjuka formernas revolution

Revolutionen af bløde former

Det er som om en revolution er rullet ind og har overtaget vores hjem. Den samme bevægelse har også ramt det offentlige rum og ikke mindst vores Instagram-feeds. Revolutionen kommer i bløde former med buede konturer, og det er, som om alle lige linjer og skarpe hjørner er blevet elimineret til fordel for det modsatte. Formerne ledsages af materialer, der føles lige så indbydende som en blød og varm pels på en kølig vinterdag eller en strikket mohairtrøje mod bar hud.

Til artikel

5/17/2021

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Helena Blomqvist og den fiktive virkelighed

Hvor drømme bliver til virkelighed eller omvendt. Helena Blomqvist (f. 1975) er en fotograf og kunstner, der bruger sin karakteristiske stil til at skabe visuelle fortællinger, der både er fantasifulde og kontemplative over for virkeligheden.

Til artikel

10/19/2021

Hero | Ikoniska stolar från Fritz Hansen – dansk design i sitt esse

Ikoniske stole fra Fritz Hansen – dansk design, når det er som bedst

Fritz Hansen blev grundlagt i 1872 af møbelsnedkeren af samme navn og er et dansk mærke – der er synonymt med tidløs elegance og banebrydende møbeldesign.

Til artikel

5/3/2024