Nordiska Galleriet desktop logoNordiska Galleriet mobile logo

Inspiration

Från modernism till postmodernism

6/15/2021

Fra modernisme til postmodernisme

Modernismen dominerede samfundet i den første halvdel af det 20. århundrede, men blev udfordret i den anden halvdel. Kritikere kaldte tilbageslaget for postmodernisme, og det udfordrede universelle sandheder, funktionalisme og objektiv virkelighed.

Barcelona Chair designet af Ludwig Mies van der Rohe i 1929.

Næsten alt det design, vi lever med i dag, er baseret på modernismen og i særdeleshed Bauhaus-skolens ideologi. Fra slutningen af det 19. århundrede begyndte den vestlige kultur at sætte spørgsmålstegn ved religiøse overbevisninger og ulighed i samfundet. Essensen af modernismen var, at alt skulle gentænkes, og at ny videnskab og hurtig teknologisk udvikling kunne forme og forbedre miljøet. Nye ideer opstod inden for områder som arkitektur og kunst.

Modernismen tog først rigtig fart efter Første Verdenskrig i Europa og USA. Markederne voksede, og innovationerne kom i hastig rækkefølge.

Editorial Splash 1 - Från modernism till postmodernism

LC4 Hairyskin designet af Le Corbusier, Pierre Jeanneret og Charlotte Perriand i 1928.

I Tyskland blev Bauhaus-skolen grundlagt i 1919 af arkitekten Walter Gropius med den idé at bruge kunst og arkitektur til at opbygge et bedre samfund. Med fokus på rene geometriske former og afbalancerede kompositioner forsøgte de at "finde et forenet æstetisk kulturelt udtryk gennem foreningen af kunstnerisk og håndværksmæssig uddannelse". Skolen brugte tidens fremtrædende arkitekter og kunstnere som lærere og rektorer. For eksempel var Ludwig Mies van der Rohe rektor fra slutningen af det 20. århundrede og opfandt senere aforismen "Less is More". Den nye teknologi gjorde det muligt for masseproduktion og Bauhaus at sprede sig til alle samfundsklasser. Bauhaus' store indflydelse ses som en forløber for funktionalismen.

Efter Anden Verdenskrig var det vigtigt med billige boliger, og fremtrædende arkitekter tegnede kvarterer inden for en ny ramme, som blev kendt som funktionalismen. Arkitekturen skulle være velproportioneret og ansvarlig. Nye teknikker til masseproduktion af materialer som beton, glas og stål gav arkitekterne fantastiske muligheder. Formen skulle følge funktionen, og lige linjer var mest praktiske. Alt design skulle være brugervenligt, og møbeldesign blev stærkt påvirket af arkitekturen. Den berømte arkitekt og måske modernismens største teoretiker, Le Corbusier, betragtes også som en af de største møbeldesignere nogensinde. Ludwig Mies van der Rohes berømte Barcelona Chair er et godt eksempel på et modernistisk møbel designet af en af de vigtigste arkitekter nogensinde.

Editorial Splash 2 - Från modernism till postmodernism

Ultrafragola Mirror designet af Ettore Sottsass Jr. i 1970.

"Gruppen satte spørgsmålstegn ved det standardiserede og prætentiøse designklima og ønskede at skabe en debat om design og dets industri og give designere mulighed for at udtrykke sig individuelt."

Der bliver langsomt sat spørgsmålstegn ved modernismen på flere områder. Forfattere og arkitekter kritiserede den kollektivistiske ideologi. I 1970'erne spillede italieneren Alessandro Mendini en vigtig rolle i udviklingen af postmodernisme og radikalt design. Han ønskede at bevæge sig væk fra funktionalismen og vise, at design kunne være mere komplekst.

Hvis modernismen stod for enkelhed, var postmodernismen mangefacetteret. Hvor modernismen stræbte efter orden, forsøgte postmodernismen at skabe kaos. Sidstnævnte satte spørgsmålstegn ved universelle sandheder og favoriserede den individuelle oplevelse. Mange designere var blevet trætte af de elitære definitioner af god smag og længtes efter en "frihed fra stil".

Editorial Splash 3 - Från modernism till postmodernism

Barcelona Chair designet af Ludwig Mies van der Rohe i 1929.

Det var dog først i 1980'erne, "designernes årti", at postmodernismen for alvor slog igennem. I 1980 mødtes en gruppe kreative, herunder Ettore Sottsass og Michele De Lucchi, i Milano og etablerede Memphis-designgruppen. Gruppen satte spørgsmålstegn ved det homogeniserede og prætentiøse designklima og ønskede at skabe en debat om design og dets industri og give designere mulighed for at udtrykke sig individuelt. Ved at tænke ud af boksen og teste grænserne for, hvad design kunne være, tegnede de objekter, der ikke passede sammen, var flerfarvede og havde bizarre mønstre. Inspireret af bl.a. art deco, popkunst og geometriske former var produkterne helt klart både skøre og sjove.

Editorial Splash 4 - Från modernism till postmodernism

LC2 Lænestol designet af Le Corbusier, Pierre Jeanneret og Charlotte Perriand.

Design blev aldrig det samme efter Memphis' debutudstilling. Salone del Mobile i Milano i 1981 var så overfyldt, at nogle af udstillerne troede, at der havde været et terrorangreb. Memphis blev en trendsætter inden for både design og mode, og branchen skulle fremover blive mere farverig og personlig. Hypen døde til sidst hen, men den frihed, designere nyder i dag, skyldes i høj grad postmodernismens radikale skabere.

Nu er Memphis-gruppens design igen på mode takket være trendsættere inden for forskellige områder, som også mener, at "Less is Bore". Mange Memphis-produkter bliver stadig produceret og sælger som aldrig før.

Produkter i posten

Lignende artikler

Hero | Design icons – upptäck tidlösa soffor

Designikoner - opdag tidløse sofaer

Et designikon er ikke bare et smukt møbel - det repræsenterer også et vigtigt kapitel i designhistorien. Sofaer i forskellige varianter, der er resultatet af banebrydende innovation og nøje overvejede æstetiske valg. Gennem studiet af designikoner får vi et godt indblik i designernes visioner, men også en bredere forståelse af den tidsperiode, hvor de blev skabt. Ud over at være historiske artefakter er de også inspirationskilder for nutidige designere, der fører den tidløse arv videre.

Til artikel

3/22/2024

De mjuka formernas revolution

Revolutionen af bløde former

Det er som om en revolution er rullet ind og har overtaget vores hjem. Den samme bevægelse har også ramt det offentlige rum og ikke mindst vores Instagram-feeds. Revolutionen kommer i bløde former med buede konturer, og det er, som om alle lige linjer og skarpe hjørner er blevet elimineret til fordel for det modsatte. Formerne ledsages af materialer, der føles lige så indbydende som en blød og varm pels på en kølig vinterdag eller en strikket mohairtrøje mod bar hud.

Til artikel

5/17/2021

Helena Blomqvist och den påhittade verkligheten

Helena Blomqvist og den fiktive virkelighed

Hvor drømme bliver til virkelighed eller omvendt. Helena Blomqvist (f. 1975) er en fotograf og kunstner, der bruger sin karakteristiske stil til at skabe visuelle fortællinger, der både er fantasifulde og kontemplative over for virkeligheden.

Til artikel

10/19/2021

Hero | Ikoniska stolar från Fritz Hansen – dansk design i sitt esse

Ikoniske stole fra Fritz Hansen – dansk design, når det er som bedst

Fritz Hansen blev grundlagt i 1872 af møbelsnedkeren af samme navn og er et dansk mærke – der er synonymt med tidløs elegance og banebrydende møbeldesign.

Til artikel

5/3/2024